Analyse: Crongrestoespraak Pechtold

Sun Mar 8 15:28:10 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eerder maakte ik hier een aantal tekstuele analyses met de computer,
   https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?S2=D66&X=&I=1&q=keyword&s=Analyse&f=fluks
Vraag is: wat is er veranderd en wat blijkt hetzelfde ?

Wel, kijkt men in de tabel van de laatste URL van de analyses, dan vindt
men dit...

-------------------------------
Keyword          Toespraak A.P.
                 Frequentie
-------------------------------
D66                    6
Toekomst               5
Denken                 3
Hervormingen           5
Waarden                0
Europa                 8
Democratie             3
Durven                 0
Vrijzinnig             2
Vrijheid               3
Sociaal-liberaal       0
Manifest               0
Solidariteit           0
Burgemeester           0
Kiesstelsel            1
-------------------------------

 * Meest opmerkelijke is dat *sociaal liberaal* ontbreekt (sterker nog: het
   liberalisme ontbreekt volledig). Verder blijft er veel 'hervormingen' en
   'toekomst' in 'Europa' inzitten. Dat moet uiteraard nog weg.

De toespraak valt mij reuze mee. Er staan zelfs dingen in die ik hier zelf
gezegd heb (en die niet door anderen onderschreven werden). Daar kan ik het
moeilijk mee oneens zijn. Met Pechtold is D66 op de weg terug. Vandaar dat de
aanhang van D66 ook weer terugkomt. D66 gedraagt zich een stuk normaler dan
in de tijden dat we geteisterd werden door Opschudding, Jonge Democraten en
andere ontspoorde lieden met Mercurius tussen de oren.

Legt men de speech van Pechtold naast die van Halsema dan valt op dat Halsema
het meer toespitst op de crisis dan Pechtold en dat beiden oplossingen zoeken
in de richting die men al had voordat er sprake was van een crisis. Zelf vind
ik de speech van Halsema chaotisch terwijl die van Pechtold aanzienlijk beter
is. Opmerkelijk is dat beiden met het recente verleden van hun partij breken.
Het lijkt wel of Halsema staat te trappelen om het Gele estafette-stokje van
D66 over te nemen (laat ze vooral haar gang gaan).

...Ik drink vanavond een extra glaasje Beerenburg op de congrestoespraak van
Pechtold...