Crisismaatregelen: Symptoom of Middel ?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Mar 1 13:54:33 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:
>  Een diepe
> crisis in Europa levert een vreselijk kruitvat op, daar ben ik van
> overtuigd. Het wordt nu een steeds waarschijnlijker scenario. Hopelijk
> zullen we nooit spijt krijgen van die keuze van twee jaar geleden...
>
> Groeten,
> Mark Giebels

Hier kan ik me bij aansluiten. Europa wordt, als we geen drastische
maatregelen nemen, een kruitvat, een tikkende en uiteindelijk uit elkaar
spattende tijdbom.
Nationalisme, xenofobie, zelfzuchtigheid, het eigen bloed en volk eerst,
het kan weer als vanouds de oorlog van allen tegen allen worden, met een
repressieve diktatuur als resultaat. Nu is het haha, wat een onzin (de
naam clown zal weer langs komen fietsen), maar dat is een symptoom van
de ziekte. Ontkenning. Men rekent zich op korte termijn rijk. Neem de
politieke verhoudingen: Wilders sinds vandaag bij Maurice de grootste
van Nederland, en D66 als contrapunt op19 zetels. Ik neem aan dat de
flessen champagne ontkurkt zullen worden bij de vrinden van Wilders en
Pechtold, maar het symptoom is alarmerend: de PVV is en als
nationalistische xenofobe partij de gangmaker, en Pechtold surft mee als
anti-gangmaker (niet beseffend dat zijn bestaansrecht diezelfde gang is:
zonder Wilders geen Pechtold...).
D66 is geen alternatief in deze tijd. Teveel ambtenaren en bestuurders,
teveel rechters en advocaten, teveel accountants en conslultants zijn
lid van de partij en zullen de koers nooit op een drastische
recessie-maatregelen-koers sturen. Daarvoor is hun eigenbelang te groot
om de koers te houden zoals die is: een neo-linksig liberalisme dat wel
wil nadenken over verhoging van AOW-leeftijd en versoepeling van het
onstlagrecht (klassieke neo-liberale thema's), maar niet in integraal
anti-crisisbeleid waarbij het roer vierkant om moet.

Uberhaupt denk ik niet dat partijpolitiek een afdoend antwoord kan
geven. Elke partij, van PvdA tot Partij van de Dieren, denkt aan het
eigen hachje, de eigen carrieres, de gemeenteraadsleden, de Tweede en
Eerstekamerleden, de bestuurders (burgemeesters en voorzitters van
commissies en raden van advies) die "straks" weer geleverd moeten gaan
worden. Men dringt zich al op aan de partijkaders, men selecteert er al
duchtig op los, de carrieregerichte jonge garde ruikt zijn kansen, en
daar zal de koers van de partij op gericht zijn: straks veel stemmen
binnenhalen en veel van 'onze" mensen op posten zien te krijgen.
En dan?
De PvdA was enkele jaren geleden de grootste. Bos stond te juichen en
zag zichzelf al als premier. Diepe deceptie, een jaar later was de PvdA
weggespeeld en moest Bos als vice-premier de tweede viool gaan spelen.
De PvdA heeft niets gedaan met haar eerste plaats, behalve dromen over
macht en invloed. Nee, partijen zullen het niet redden de komende jaren.
Het zullen de *burgers zelf* zijn die de ommekeer gaan brengen. Zoals we
dat ook in het Irak-onderzoek hebben gedaan. Het zijn niet de
hardroepende en op de Bühne schitterende partijen geweest die het
onderzoek hebben afgedwongen, nee, het was het BURGERinitiatief Openheid
over Irak dat de pers heeft gealerteerd, de politici heeft wakker
geschud, de burger heeft gemobiliseerd en uiteindelijk de agenda heeft
opengebroken voor Irak. Dat een commissie Davids een onverholen
minachting heeft voor politieke invloed op zijn commissie moge boekdelen
spreken: de politiek heeft dit onderwerp zo volledig verziekt, zo
verpartij-politiekt, dat alleen onafhankelijke, politiek neutrale
wetenschappers nog enig vertrouwen kunnen opwekken.

We krijgen interessante jaren, waarbij partijen zullen opbloeien en in
elkaar ploffen. Uiteindelijk zijn wij burgers de sturende, leiden
factor. Als kiezers, consumenten, initiatiefnemers van platforms en
publieke debatten, als wetenschappers, werkenden, belastingbetalers en
professionals.
Partijen doen er goed aan zich daadwerkelijk open te stellen voor
burgers, en de partijpolitieke carriebestuurders op een tweede plaats te
zetten. Dat zal wel niet gebeuren, daarvoor zijn de partijbelangen te
groot, dus we zien wel wanneer het zaakje in elkaar zakt.

Dit was de zondagmiddagpreek voor onze laatste vier lezers van de D66 -
lijst, Amen.

Hein.