Raad van State: school mag homoleraar wegsturen

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Jun 12 10:03:06 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2009/6/12 Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>:
> Vrienden voor het leven?
>
> Mark,
>
> Je kent Henk als beminzaam, waarom nu de ouderlijke macht in het debat
> verabsoluteren?

Omdat ik principieel vind dat de overheid niks te zeggen heeft over de
opvoeding van kinderen, uiteraard behalve als er een bedreigende
situatie bestaat. Extremisme pak je niet aan door hun kinderen her op
te voeden.

 Henk betoogt dat de vrijheid van onderwijs door extremisten
> misbruikt wordt om hun kinderen deels af te zonderen van de samenleving (die
> hun onderwijs wel betaalt enzovoort) en hun kinderen aan te zetten tot haat
> tegen andere minderheden in de samenleving.

Henk uitte zijn mening over mijn opvoeding, waar hij overigens geen
enkel benul van heeft. Gecombineerd met vergaande overheidsmacht die
hij bepleit, ligt mijn vraag aan hem voor de hand.

 In veel andere landen ligt de
> grens tussen algemeen belang en algemeen onderwijs en de vrijheid van ouders
> anders, wat niet wil zeggen dat elke vrijheid van ouders weggenomen is of
> bij ons zal worden als wij onze grens verschuiven naar de samenleving, zeker
> waar het gaat om levensovertuigingen en minderheden.

Eens, maar ik ben het geheel met dat pleidooi oneens; die grens moet
juist verder weg van de overheid getrokken worden. Ik kies voor
progressieve vrijheid waarin diversiteit alle kansen krijgt, geen
monotone PVV 'vrijheid'.

Groeten,
Mark Giebels