Raad van State: school mag homoleraar wegsturen

Fri Jun 12 10:02:58 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja, buiten Nederland wel. Ook de Europese Unie functioneert fatsoenlijk,
met een onafhankelijk Hof dat ingrijpt in Unie en lidstaten, om
grondrechten te beschermen.
Nee, binnen onze bananenrepubliek allang niet meer, vooral omdat er geen
deomocratische verkiezingen zijn van de macht, en geen onafhankelijke
controle op de macht en rechters, geeneens een onafhankelijke toetsing op
nationale grondrechten.

Maar desondanks zullen we soms een mening moeten vormen, die relevant zou
zijn in een echte rechtsstaat. En dan zeg ik: wie anderen uitsluit,
verspeelt het recht dat die anderen wel jouw broek ophouden...
Evenredigheid en proportionaliteit zijn m.i. de belangrijkste principes
van toepassing op dwingende regels die een staat oplegt. Bijvoorbeeld:
neem je als staat het geweldsmonopolie en verbied je geweld om jezelf te
verdedigen, dan is de staat verplicht die burgers te beschermen ipv af te
doen met geen tijd andere prioriteiten. Bij belastingen en sociale premies
en uitkeringen en subsidies horen evenredigheid vorop te staan.

In onze bananenrepubliek moeten nationaal gekozen zelfs nog na de laatste
Europese verkiezingen met de dor hen aangewezen minister(s) bepalen of de
kiesdeler wordt aangepast als er straks een zetel bijkomt, of niet, ofwel
of de dieren toch de kiesedeler achteraf gaan halen, of Wilders na
GroenLinks toch nog een restzetel haalt. Ongehoord, de spelregels bepalen
na de wedstrijd, wat een belachelijk dom land althans domme gekozenen en
machthebbers...

Overigens bleek per gemeente wel afgeweken te worden van de regel dat een
lijst minstens een hele kiesdeler moet halen, bijvoorbeeld slechts 75% van
een zetel, voordat restzetels (doordat lijsten niet exact veelvouden van
de kiesdeler per zetel aan stemmen halen) worden verdeeld over de lijsten
met al dan niet minstens een zetel.
Ook belachelijk, je hebt spelregels of niet, maar gekozenen per gemeente
zelf laten bepalen wat hen zelf, gezien de verwachte mogelijke uitslagen
het beste uitkomt, lijsten zonder hele zetel alsnog toelaten om een
restzetel van een concurrent af te snoepen of niet, zulke praktijken
kwamen vroeger alleen in China en Rusland en nu in Afrikaanse en
Aziatische dictaturen voor.

Fritz,

Jij kent aan 'de staat' nog enig fatsoen toe?

Groet / Cees