Euro-verkiezingen

Mon Jun 8 10:29:37 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
> De politieke barometer van gisteren heette verkiezingen en die
> resulteerden in een bepaalde zetelverdeling. Maar ik geloof niet
> dat jij daar enig geloof aan hecht.

  Tja, ik beweerde toch echt het tegenovergestelde...
  Ik mag dan (ik meen voor de 4e maal) niet gestemd hebben maar dit
  betekent nog niet dat ik er niet geinteresseerd in zou zijn.

  De opkomst zegt iets over de Euro-Unie en de zetelverdeling iets
  over de nationale politiek. Beide worden afgewezen door de bur-
  ger - 's mijnsinziens omdat de zaak muurvast zit (in het Gele
  scenario is er iets met muren en moeren, trouwens - suggererende
  dat het ook de *bedoeling* is dat de zaken vast komen te zitten).

  Aan de ene kant ziet men op instorten staande democratieen en aan
  de andere kant de rechtse reactie daarop. De grootste groep wordt
  gevormd door degenen die dit alles de rug toekeren omdat er geen
  echte keuze meer is. Types als Wilders zeggen voortdurend dat ze
  'lak hebben' aan al dat vermolmde gedoe van de zogenaamde democra-
  ten en deze kunnen zelf geen kant meer op. Ze hebben alle keuzes
  al gemaakt en deze liggen kennelijk voor eeuwig vast. Van hen
  heeft de burger niets meer te verwachten dan datgene dat er al is
  en dat zo'n beetje door iedereen wordt afgewezen.

  Waar behoefte aan is, is dat er weer keuzes komen - dat er morgen
  meer keuzes zijn dan vandaag. Dus het *tegenovergestelde* van al
  dat gezeik over 'de toekomst'. De derde weg die er maar niet mag
  komen juist omdat alles al vastligt.

  Ik heb gisteren eerst naar de uitslagen bij Belgie gekeken (geen
  woord over Europa) en daarna op de Nederlandse TV. Er trok een
  gigantische chaos aan het oog voorbij - geen wonder dat de burger
  dit gestuntel de rug toekeert.

  Op een gegeven moment meldt zich in de rechtse reactie een nieuwe
  Hitler. Da's gewoon een kwestie van wachten.