We winnen fors!

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Jun 7 09:02:48 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk, ik ben het in grote lijnen met je eens. Vind wel dat de
uitbreiding te snel, en de democratisering te langszaam is gegaan. En
die twee aspecten staan niet los van elkaar. Een verdere
democratisering met een kleinere kerngroep ipv de focus op uitbreiding
was een beter idee geweest, denk ik.

En die verdere democratisering begint met werkelijk Europees politiek
debat in de samenleving. In NL heeft het grondwetreferendum enorm
geholpen, maar ook dat debat was nog steeds nationaal.

Zolang er Europabreed nog geen debat is over de wezenlijke issues van
Europese beleidsvorming, zolang is er ook nog geen sprake van
daadwerkelijke democratie. En als het te lang op het niveau van de
provinciale staten blijft hangen, moet het EP vanuit democratisch
oogpunt uiteindelijk opgeheven worden. En dat zou dan helaas het einde
betekenen van het hele Europese project.

Europa Ja, maar laten we die trein wel met een rem uitvoeren, zodat we
ook nog eens onderhoud kunnen plegen.

Groeten,
Mark Giebels