Wilders kan nu de martelaar spelen

Thu Jan 22 11:19:31 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[Gerard Spong - da's toch die Fortuyn-advocaat ? Zijn compagnon was toch
 bestuurslid van de LPF ? Wilders gaat hem zeker niet ver genoeg of zo...]

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  22 januari 2009
Auteur: Niels Dkker en Jov van de Sande

'Wilders kan nu de martelaar spelen'
------------------------------------

AMSTERDAM/DEN HAAG - Jaren celstraf en een geldboete van tienduizenden
euro's hangen hem boven het hoofd. Maar Geert Wilders maakt zich geen
enkele zorgen. 'Ik weet zeker dat ik word vrijgesproken,' zegt hij
resoluut op de bank in zijn werkkamer.

Amper een uur eerder heeft het Amsterdamse gerechtshof bepaald dat het
Openbaar Ministerie de politicus toch moet vervolgen voor haatzaaien,
discriminatie en het beledigen van moslims. Halverwege vorig jaar
oordeelde de aanklager nog dat de PVV-leider niet strafbaar was, mede
omdat Wilders zijn uitlatingen deed in het maatschappelijk debat. 'Het
debat hoort thuis in de Tweede Kamer, op tv en in de krant. Niet in de
rechtszaal,' vindt Wilders nog steeds.

Hij weigert maar iets terug te nemen van zijn woorden. 'Ik laat mij geen
pleister op de mond plakken. Ik sta nog altijd vierkant achter mijn
uitspraken,' laat hij weten. 'Het is toch een grote schande dat je in dit
land geen kritiek meer mag leveren op een verwerpelijke ideologie zoals de
islam. Als je een dissident geluid laat horen, loop je in dit land het
gevaar om te worden vervolgd. Het hof in Amsterdam heeft met deze
uitspraak de islamitische wereld een grote dienst bewezen.'

Het besluit van de rechters noemt hij `een zwarte dag voor de vrijheid van
meningsuiting'. 'Ik moet voor de rechter komen omdat ik mijn mening geef.
Ik word vervolgd omdat ik de mening vertolk van honderdduizenden mensen
die zich verzetten tegen de islamisering van Nederland. Niet alleen ik
sta dadelijk terecht, ook de half miljoen mensen die op de PVV hebben
gestemd.'

Voor hoogleraar strafrecht Peter Tak zijn het juist dit soort uitlatingen
van Wilders waarom hij liever geen vervolging had gezien van de politicus.
Volgens hem vaart de charismatische Limburger wel bij het besluit. 'Je
ziet al wat we nu gaan krijgen. Wilders die zich gaat profileren als
martelaar van de vrijheid. En wat voor straf zal hij nou werkelijk
krijgen. Vijfhonderd euro of zo?'

Zijn collega Ybo Buruma vindt de vervolging juist prima. 'Het is goed dat
er een rechtszaak komt. Iedereen krijgt straks duidelijkheid over wat je
nou wel en niet kunt zeggen,' zegt Buruma. Zelf pleit hij voor vrijspraak.
'Ik ben het dan wel niet met hem eens, maar een politicus moet duidelijk
kunnen zijn. En het is nog steeds niet strafbaar om onbeleefd te zijn.'

Beide deskundigen maken zich wel zorgen over het komende proces. 'Het
gerechtshof zet met allerlei uitlatingen over Wilders' gedrag de rechtbank
nu al voor het blok. Ook het OM lijkt haast gedwongen te worden om een
straf te eisen. Wilders wordt nu eigenlijk al veroordeeld,' aldus Buruma.

Advocaat Gerard Spong, een van de mensen die aangifte deed tegen Wilders,
noemt dat grote onzin. 'Het hof mag dit bevel geven en heeft het gewoon
goed gemotiveerd. Daarin is gehakt gemaakt van Wilders gedrag en het
oordeel van het OM. Een strafrechter is straks volkomen vrij in zijn
oordeel.'

Jurist Els Lucas, drijvende kracht achter de vervolging, noemt de
vervolging een belangrijk signaal. 'Veel mensen in Nederland denken ten
onrechte dat Wilders handelt binnen de wet en dat zij het dus ook kunnen
doen."

De Tweede Kamer is verdeeld over de vervolging van Wilders. De PvdA vindt
het een goede zaak dat rechters gaan oordelen over de anti-islam
uitspraken van Wilders. VVD-Kamerlid Teeven vindt het juist verkeerd dat
de rechter nu een oordeel moet geven over politieke uitspraken. Ook de SP
en Rita Verdonk zijn het niet eens met de beslissing van het hof.
D66-leider Pechtold wijst erop dat politici zich net als andere burgers
aan de wet moeten houden. 'Ook wij krijgen een boete als we door rood
rijden' aldus Pechtold. Ook het CDA stelt dat er grenzen zijn aan de
vrijheid van meningsuiting. Minister Hirsch Ballin (Justitie) benadrukt
dat de strafvervolging van Wilders geen politiek proces is. 'Wilders wordt
niet de mond gesnoerd.'

--------
(c) 2009 PCM