Pechtold: 'Enquete naar Irak'

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Jan 22 11:15:56 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee, Henk, het zit iets anders.

Doordat D66 het punt buiten het Hoofdlijnen-Akoord wist te houden,
maakte het wel of niet onderzoeken van Irak op geen enkel tijdstip
formeel onderdeel uit van regeringsbeleid; en zeker niet van een lijn
waaraan ook de D66-bewindslieden gebonden waren.
  Bij de herhaaldelijke debatten over een eventueel onderzoek naar Irak
stond het de regeringsfracties vrij om ieder hun oorspronkelijke
standpunt (bij D66: aanhoudende twijfel of de VR-Resoluties-redernatie
van Balkenende wel klopte)uit te dragen. Bij die debatten sprak
Balkenende dan ook meer als hoofd-betrokkene dan als leider van een
regering-met-een-akkoord (want het akkoord zweeg over Irak).
  Balkenende wist dat er in de Tweede Kamer een meerderheid (van CDA,
VVD, LPF, ChU, SGP en Wilders) was die een Irak-onderzoek onnodig
achtte, en kon dus rustig bij zijn weigering/afwijzing van zo'n
onderzoek blijven. De D66-ministers zaten niet op departementen die bij
het Irak-besluit een rol speelden, en werden dus niet bij die
Irak-debatten naar de Kamer geroepen. Aangezien er niets over in het
Hoofdlijnen-Akkoord stond, waren de D66-bewindslieden nergens aan
gebonden; zij konden geacht worden hetzelfde oordeel te hebben als dat
verwoord door de D66 fractie. Het was immers een "Vrije Kwestie".
  Ook de D66 fractie kon (en kan) tellen, en wist dus dat er een
redelijk grote Rechtse meerderheid was tegen een Irak-onderzoek. Dan is
het erbij roepen van de D66-bewindslieden (die de D66-lijn mogen
uitdragen)alleen van symbolische waarde. Het erbij roepen van eigen
ministers die niet op issue-relevante departementen zitten, zou zelfs
kunnen worden uitgelegd als een impliciete poging, de coalitie op te
blazen; en dat wilden we ook niet. En CDA en VVD hadden zich, wijzend op
de non-relevantie van hun portefeuilles, tegen het erbij roepen van onze
ministers kunnen keren; dat gebeurt nu ook wel bij verzoeken om debatten
met meerdere bewindslieden. Bij zulke orde-debatjes is het uiterst
ongebruikelijk om de aanwezigheid van niet-relevante bewindslieden door
te drukken. Daar zouden we oppositie-steun (van PvdA, SP en GL) voor
nodig gehad hebben.

  Bij het (na een expliciete VN-resolutie over Wederopbouw van Irak,
juni 2003) najaar 2003 sturen van een Nederlands detachement naar Al
Muthana heeft D66 in de Kamer herhaald dat we nog steeds de legitimiteit
van de Irak-inval aanvochtten en betwijfelden; maar dat het er nu om
ging, er gegeven de situatie ook voor de Irakezen zelf het beste van te
maken. Daar sprak de D66 Kamerfractie dus ook namens de
D66-bewindslieden van dat moment: LJB, Thom en Medy.
  Zelfs op (en: vanaf)dat moment was de PvdA was niet zo slim, om te
zien dat hier onenigheid in de coalitie smeulde; en niemand van Heins
lobby-club wees hen hierop. Dus ook de PvdA (pas sinds juni 2003, toen
ze uit de formatie waren weggelopen, voorstander van een onderzoek)vroeg
bij volgende Irak-onderzoeksdebatten de D66-ministers er niet bij. Als
ze dat wel had gedaan, had Bos aan hen hun mening kunnen vragen, die ze
dan, niet gebonden door het Hoofdlijnen-akoord, vrijelijk hadden kunnen
geven.

  Doordat Brinkhorst drie jaar lang bleef zitten, hebben we het
reactionaire behoud-VUT-offensief van FNV, CNV, PvdA, SP en GL
(demonstratie Museumplein: manifestatie van de "elite met verworven
rechten") kunnen weerstaan, en staat Nederland er nu beter voor dan
andere EU-landen. En naast alle andere doelstellingen is D66 ook een
partij die een toekomst-bestendig sociaaleconomisch beleid belangrijk
vindt.
  De Irak-enquete kon in een volgende regeringstermijn alsnog gehouden
worden; het zou niet de eerste enquete zijn die pas jaren na het
onderzochte gebeuren gehouden werd. Breken over een Irak-onderzoek in
een tijd van recessie (waar we volgens het CPB sinds medio 2001 in
zaten!) zou door de andere partijen als onverantwoord zijn veroordeeld;
en we waren noch geestelijk, noch financieel in staat om er krachtig
campagne over te voeren. De PvdA zou het inhoudelijk met zo'n breuk eens
zijn geweest, maar was en is zo op ons gebeten dat ze met CDA en VVD
meegehuild hadden: "Waar is D66 nu mee bezig?  Denken ze zo van de drie
zetels omhoog te komen?". Leer mij de PvdA-machtspolitiek op zulke,
momenten kennen. Als de PvdA ons de grond in kan stampen, zal ze het
niet laten; dat is al sinds 1981 zo.

  Het is dus wat al te makkelijk, de D66-bewindslieden tot volledige
"collaborateurs" met Balkenende's blokkade uit te roepen, zoals Hein
blijft doen. De D66-bewindslieden, Brinkhorst voorop, wilde enige
noodzakelijke hervormingen doorvoeren; en het Irak-onderzoek zou er op
den duur toch wel komen. De D66-bewindslieden legden zich erbij neer dat
er, met deze grote Rechtse meerderheid, in de termijn van Balkenende II
geen Irak-onderzoek zou komen, en wachtten betere tijden af. Die nu
inderdaad aanbreken.

Bernard