Wilders en D66

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jan 22 10:48:10 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En dan nog wat....

Citaat:

> In een reactie op de beslissing van het Amsterdamse hof Geert Wilders
> toch te vervolgen vanwege diens 'haatzaaiende' islam-uitspraken, is
> wereldwijd verontwaardigd gereageerd.
>

>  Het toonaangevende Amerikaanse dagblad The Wall Street Journal heeft
> vandaag een commentaar
> <http://online.wsj.com/article/SB123258473846504459.html> getiteld
> 'Het tot zwijgen brengen van islamcritici' gewijd aan de gisteren
> bekendgemaakte beslissing
> <http://www.elsevier.nl/web/10220578/Nieuws/Politiek/Hof-Wilders-moet-worden-vervolgd.htm>
> van de Amsterdamse rechtbank.

En welke rol heeft de persoonlijke vendetta van Pechtold tegen Wilders
een rol gespeeld? In ieder geval is vanuit D66 de PVV permanent
aangevallen met persoonlijke getinte verdachtmakingen. Wildetrs is mijn
vriend niet, maar als democreaten weten we dat we elke mening moeten
koesteren. Vrijheid is vrijheid. D66 heeft mede het klimaat helpen
bouwen waarin een Islamcritcus de mond gesnoerd kan worden. Doet me
denken aan Thoms aanval op Fortuyn: de Anne Frank vergelijking (2002).
Ik zewg niet dat Thom de moord op Fortuyn heeft veroorzaakt, maar het
klimaat waarin iemand de mond gesnoerd wordt of vermoord wordt is mede,
nu tot tweemaal toe,  gefaliciteerd door D66. Verklaring: het is
makkelijk profileren en scoren ten koste van een "rechtse" tegenstander.
Je zet jezelf er mee op een (moreel) voetstuk. Je vergeet alleen dat je
met je persoonlijke aanvallen iemand makkelijker prooi maakt voor
vervolging en/of aanslag.
Ook hier dient D66, nog steeds mijn partij, eens een grondig
zelfonderzoek te doen.