Pechtold: 'Enquete naar Irak'

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 20 01:09:12 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
> Pechtold stelt dat het regeerakkoord onzedelijk is: een democratisch recht is
> weg-onderhandeld. En dat alleen om te verhullen dat 'in 2003 een jonge
> onervaren minister president gezicht is voor geweld uit Washington.'

Aha. Pechtold kent het antwoord al. Het komt door "onervarenheid". Door
onhandigheid. Terwijl de USA en het VK (Bush & Blair) bewust de eigen
bevolking én de eigen volksvertegenwoordiging voorlogen en bedrogen,
alleen om een eenzijdige onrechtmatige oorlog te rechtvaardigen, is
Balkenende daarentegen een blanke engels des onschulds. Een "onhandige
jonge premier". De oorlog in Irak is kennelijk vppr Pechtold een soort
politieke jeugdzonde, en ach, we zijn allemaal wel eens jong en
onervaren geweest, toch?

Pechtold is zijn verdediging van Balkenenende al zachtjesaan aan het
voorbereiden. Want er komt straks een regeerperiode aan voor D66, en dan
moet je vrinden maken, geen vijanden. Daarom is Balkenende slechts een
"jonge onervaren premier" geweest, en absoluut geen man die cynisch en
berekenend een deal sloot met oorlogshitsers en oorlogsmisdadigers, met
een martelend en moordend regime. Nee hoor, niet iemand die uit
weloverwogen eigenbelang een natie meesleepte een illegale en
verwoestende oorlog is. Nee, Balkenende was een "jonge, onervaren
premier", en zo'n foutje is, tja, hoe vervelend ook, gewoon te vergeven.

D66 is bij monde van Pechtold overduidelijk een rookgordijn aan het
leggen voor de eigen medeverantwoordelijkheid voor en deelname aan de
politieke steun aan een volkenrechtelijk vergrijp. Twee kabinetten
Balkenende lang (27 mei 2003-7 juli 2006)  heeft D66 zonder enige
zichtbare weerstand of kritiek aan de politieke steun aan Bush, Blair,
Rumsfeld en Cheney meegedaan, politiek meegewerkt, en dan spreek ik niet
over een morrende fractie die -dualistisch, dat kwam goed uit- wel eens
een protestje aantekende (daar heeft Bakker gelijk in).

Als Balkenende en zijn CDA nu ter verantwoording worden geroepen, dient
ook coalitiegenoot D66 zich te verantwoorden. Door nu luidruchtig een
morele grote broek aan te trekken, na jaren en jaren Irak te hebben
gebagatelliseerd (en de critici die wèl een hard protest wilden laten
horen te hebben gemarginaliseerd of geostraceerd) proberen Pechtold en
zijn administratie de aansprakelijkheidsdans te ontspringen. Nu ineens
is onze Pechgtold de kampien van de parlementaire enquete, voor openheid
over Irak, na jaren en jaren te hebben gezwegen, met name toen wij, het
comité Openheid over Irak, ons de gompes hebben gewerkt om aandacht te
vragen voor de onacceptabele situatie waarin Nederland zich had
begeven. In 2004 was D66 niet thuis, en daarom verliet ik de partij.
Geen haar op mijn hoofd heeft daar spijt van (en ik ben niet kaal).

D66 en de PvdA zijn met elkaar te vergelijken in deze situatie. Ook de
PvdA heeft de zaak laten lopen als regeringspartij. Alleen kan de PvdA
nu niet de morele held uithangen, omdat de PvdA tháns in de regering
zit. Maar D66 heeft precies hetzelfde gedaan: Irak laten lopen in ruil
voor regeringsdeelname. De eigen achterban geschoffeerd. Die dat
overigens, bij beiden, heeft geaccepteerd. D66 leden op het
paasacoord-congres, en de PvdA bij de formatie en het congres dat
daaraan vooraf ging.

Vanmiddag belde Het Parool mij, en ik heb dit aan de journalist
uitgelegd, en zal dat blijven doen. Voor mij gaat morele integriteit
boven loyaliteit aan een partijtop. VVD, CDA én D66 (LPF is ter ziele)
zullen intern zichzelf moeten schoonmaken, zich moeten verantwoorden.
Deze drie partijen hebben de politieke steun aan de Amerikanen immers
jaren en jaren volgehouden. D66 kan zich niet achter laffe en halve
praatjes blijven verschuilen: meedoen aan een collaborerend kabinet is
collaboreren, het is niet anders.
Mij is me door mijn Irak-standpunt de mond gesnoerd en mij is elke
politieke activiteit onmogelijk gemaakt, ik sta daarom aan de rand van
de partij, maar ik heb wèl een schoon geweten. Degenen die de oorlog met
wegkijken, bagatelliseren of stilzwijgendheid hebben goedgekeurd hebben
zich te verantwoorden, voor zichzelf en voor de geschiedenis van de
partij en het land.