D66 en Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jan 19 02:07:13 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. schreef:
> Feit:
> bij het Irak-debat van 2003 opereert D66 frank en vrij, en stelt de (dus ook volgens MinBuZa-juristen) gebrekkige volkenrechtelijke dekking van een Irak-inval zonder "tweede, afsluitende VN-VR Resolutie"nadrukkelijk aan de orde.

Welk debat heb je het over? Ná de inval? Vóór de inval? En er is geen
"gebrekkige volkenrechtelijke dekking", Aris, er is een zaak die bij een
intrernationaal Hof tot nederlaag zou leiden. Er is geen enkele
rechtsgrond dus, de oorlogwas en is illegaal, in strijd met het recht!
En áls D66 al zou vinden dat de oorlog illegaal is, waarom dat zitting
nemen in een kabinet dat deze illegale oorlog politiek steunt?

> Feit:
> Als D66 in 2003 aanschuift in de formatie, is het formatie-proces al weken, zo niet maanden aan de gang. De (sociaal-)economische cijfers zijn vanaf medio 2001 alleen maar slecht, en het feit dat door het LPF-gedonder Balkenende I (aangetreden: 22 juli '02) daar weinig tot niets tegen heeft kunnen doen, maakt de noodzaak dat aan te pakken alleen maar groter.

Ja? En daarom, á la PvdA later, het Irak standpunt maar even verlaten,
alleen om in een coalitie terecht te kunnen komen? Buigen voor het CDA?
Hoe moet ik dit zien?
>  Er wordt dan ook expliciet (zie in de betiteling) voor gekozen om geen alles omvattend REGEERAKKOORD te maken, maar een HOOFDLYNEN-akkoord, waarbij de (sociaal-)economische prioriteit voorop staat.

Zie boven. Een semantisch spel om te verhullen dat D66 accoord gaat met
politieke steun aan de oorlog? En waarom Irak geen onderdeel gemaakt van
die hoofdlijnen?

> Als daarbij, al was het maar informeel (zoals later in Beesterszwaag), ook maar iets afgesproken over het Irak-onderzoek, dan had D66 Gods-On-Mo-Ge-Lijk ook maar een kik kunnen geven als dat later in de kamer aan de orde kwam (dus zo'n 12x moeten zwijgen, zoals Wouter Bos en Timmermans nu over Gaza moeten zwijgen); of we hadden moeten draaien als PvdA-Kamerlid Blom met zijn drie gelijktijdige PvdA-standpunten, of PvdA-Kamerlid Van Dam, die nog steeds zijn te grote ski-broek niet uit heeft getrokken. We hebben 12x niet gezwegen en niet gedraaid; we kregen alleen geen meerderheod mee; maar we bleven er consequent op terugkomen, inclusief de ARGOS-onthullingen. Vraag aan die lui van ARGOS aan wie ze meer hadden: ons of de PvdA, en ik weet het antwoord. Hein ook, maar hij houdt het liever achter de haag zijner tanden.

Wie zijn "we"? Ja, in de fractie was onvrede met Irak. Terecht. In 2004
was het immers al duidelijk dat de oorlog stonk, dat de
verantwoordelijken logen en verdraaiden, dat 100.000-en
burgerslachtoffers vielen, dat er geen WMD's waren. waar was D66? Er
consequent op terugkomen? Pechtold? Medy? Laurens Jan? Bij het
paasaccoord? Bij de doorzetting, dankzij D66, van Balkenende in BIII? En
met Argos hebben we uren en uren zitten praten,. Bernard. Die waren en
zijn verbaasd over het boter op 't hoofd der politici.

>   Dat Bert Bakker, Boris Dittrich en Lousewies er iedere keer wel over konden beginnen, en dat JPB D66 niet de mond kon snoeren zoals hij nu wel met de PvdA kan, bewijst dat er bij de formatie van mei 2003 ook informeel niets is gezegd of afgesproken. Ik herinner me dat ook D66 ministers (LJB, De Graaf, Pechtold) informeel (in D66 congres-wandelgangen, waar ik wel en Hein niet was) aan iedereen, ook de pers,lieten weten wat ze over het Irak-onderzoek vonden (Moet er komen), en niet met een slot op de mond zaten zoals Woutertje, Koenders en Timmermans dat nu wel zitten.

Wanneer? later misschien, niet in 2004. En áls ze dat informeel deden,
zo van pssssht....we zitten wel in balkennende II (of III) maar we zijn
tegen die oorlog hoor, we zéggen dat alleen niet in het kabinet....Wel
tegen jullie. Wat een achterbaksheid. Wat een annsgt dat Pechtold of
Thom zonder werk kwamen te zitten. En dan nu de held uithangen. Nee,
geen sterk nummer.

> [...]
>   CDA en VVD hadden dus, net als in mei 2003, geen andere keus dan D66 binnenboord houden.

Prachtig! Uitgelezen kans om  héél hard en héél duidelijk van Irak een
punt te maken. Quod non.

>   Ik ben de eerste om te zeggen dat D66 in die jaren soms knap stom opereerde, maar we zouden knettergek geweest zijn als we in dat stadium ons over Irak de mond hadden laten sluiten. Dat was juist de reden dat ene Westerouwen van Meeteren erover dacht, weer lid te worden; en dat anderen ons trouw gebleven waren.

Ik werd weer lid omdat ik van Irak een hard punt wilde maken (mét
ecologie, radicale democratie en vrijheid van geest). Niet dat ik een
schijn van kans had, maar dat wilde ik. Men beet me toe dat ik door uit
de partij te stappen de handdoek in de ring gooide. Dat was echter niet
zo. Ik kon simpelweg niet leven in een partij die (indirect en direct)
die vermaledijde oorlog steunde. En bovendien om dat feit heendraaide.
Ik werd dus weer lid om juist NIET weg te lopen, maar dat hielp geen
reet, want Irak was nog steeds geen issue, geen écht issue. Wij van
openheid over Irak (opgerricht maart 2004!) hebben Irak op de kaart
gebracht, wij hebben het op de kaart gehouden, wij hebben (met SP samen)
140000 handtekeningen verzameld, en D66 plukt daar nu de vruchten van.
Als dank mocht ik, als mede-oprichter van Openheid Over Irak, van TK
lijst af. Ias te eigenwijs, dat manneke, doet niet met de partijlijn
mee. Zo gaan de 'sociaal liberalen'  om met mensen die consequent zijn
en gevolgen verbinden aan aan die consquentheid.
Draaiers worden geprezen, volhouders geostraceerd.

>   Ik kan me niet herinneren dat iemand, waar dan ook in de media, op dat moment over Irak als Herformatie-punt begonnen is;

Dit is GVD de limit. De pers moet er eerst over beginnen, en dan is het
een issue. D66 ten voeten uit. Alleen als er publcicitair iets te scoren
valt brengen we iets ter tafel. Alles voor die media-aandacht. Geen
enkel inhoudelijke overtuiging, desnoods tegen de stroom in. Nee, gewoon
meewaaien met de toevallige wind des tijds. En nu waait de wind richting
onderzoek, D66 is voor onderzoek. Over een jaar is het weer anders.
Slapjanussen, dat zijn ze. .

> en het is dan ook niet aan de orde geweest; er stond ook in het Paas Akkoord niets over. Ik had toen al een google media alert op D66 staan; en ook daar dook Irak niet als Lijm-issue op.

Dat hadden WIJ het er juist van moeten maken! WIJ hadden het op de
agenda moeten zetten. Geen BIII zonder Irak koerswijziging: dat is een
statement. Maar dát had D66 niet in zijn mars. Aanschuiven bij BIII en
ja en amen knikken tegen CDA en VVD. Tot de oppositiebankjes is dat
volgehouden. En toen, ja toen werd het een makkie. Als oppositiepartij
kan je van alles roepen, Gratuit. Geen consequenties, alleen wat mooiere
scores in de peilingen.
Totdat het verhaal weer van voren af aan begint zodra in een regering
wordt gestapt. Let maar op.

> Feit:
> Van Meeteren blijft dit de afgelopen jaren loochenen; maar hij heeft bovenstaande feiten (en de formatie-logica van 2003 en 2005: D66 als enige alternatief voor SGP/ChU of LPF als derde partij naast de rechtse CDA en rechtse VVD) consequent tegen zich in.
>
> Zo is het toevallig ook nog eens een keer...

Jaja, van Meeteren zat er altijd naast en D66 zat altijd goed. Draai de
wereld nog maar eens keertje zo op zijn kop dat D66 een heldenrol
speelde en Van Meeteren een loochenaar is. Die jongetjes en meisjes die
allemaal zo graag nu kamerlidje en gemeenteraadslidje willen worden
trappen daar waarschijnlijk wel in. Van Meeteren niet, allang niet meer.
Die denkt zelfstandig en heeft ogen in zijn kop.

De feiten spreken voor zich. En jouw reactie lijkt op die van
Balkenende: ontkenning, ontkenning, ontkenning. Borstkloppen,
borstkloppen, borstkloppen. (ja ook die van Els)
.