D66 en Irak

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Sun Jan 18 18:01:47 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In grote lijnen eens met Bernard. Kleine aanvulling.

In 2003 is in de formatie 'Irak' aan de orde geweest. De oorlog was begonnen
en ook beëindigd (naar de kennis van dat moment), en zou worden opgevolgd
door een VN-missie (op basis van een deugdelijke VN-resolutie).
Over de start van de Irakoorlog is afgesproken 'to agree to disagree'. D66
was tegen de politieke steun, CDA en VVD (en ook de PvdA) waren daar
demissionair (en onderhandelend) voor geweest.

In 2004, 2005 en 2006 is Irak niet aan de orde geweest rond de
kabinetscrises, wel keer op keer in de Kamer. We hebben daar steeds voor een
onderzoek gepleit en gestemd. In de Kamer was daarvoor echter geen
meerderheid.
Brinkhorst heeft in een interview nog eens voor een onderzoek gepleit (net
als op enig moment Bot), maar die riep de toorn van Balkenende over zich af
en trok het ijlings in.

Overigens. Dat het ambtelijk stuk niet is doorgestuurd zal wel waar zijn, er
worden wel meer stukken geschreven op een ministerie die niet naar de
ministers gaan, maar de kwestie van een niet door het internationaal
volkenrecht gedekte oorlog is in het debat wel uitvoerig besproken. Dat was
één van de redenen waarom D66 tegen was. De tweede reden was dat je wel een
oorlog kon beginnen, maar geen idee had hoe die zou eindigen. De derde reden
dat de wapeninspecteurs van de VN, olv Blix, geloof ik, meer tijd vroegen.

Ik prijs Heins vasthoudendheid, maar zijn visie op de gang der zaken is wel
wat persoonlijk eh.. gekleurd.

Voor als er ooit een onderzoek komt, hier vast mijn analyse over wat er nog
te weten valt, maar we nog niet weten:
1. In het kader van de oorlog in Afghanistan in 2001/2 hebben onze F16's
voor de Amerikanen gespioneerd boven Irak. Hetzelfde zou zijn gebeurd vanaf
een onderzeeër.
2. Tijdens de oorlog zijn Nederlandse commando's op Iraakse bodem actief
geweest. In ieder geval vanuit Turkije in het Noorden van Irak, in verband
met de in Turkije te instaleren patriots, wellicht ook nog op andere
plaatsen.
3. De VS hadden een hele lijst van militaire steun gevraagd, heel concreet,
zeer uitgebreid. Zo'n lijst wordt pas gestuurd wanneer er informeel
overeenstemming is geweest. Die moet er dus zijn geweest, in 2002. Bronnen
willen dat het demissionaire kabinet zelfs zo'n twee weken voor het begin
van de Irak-oorlog nog werkte aan een zgn. 'artikel-100-brief', de manier
waarop de Kamer doorgaans wordt geinformeerd over *militaire* deelname aan
een oorlog.

Groeten,
Bert.

Op 18 januari 2009 15:15 schreef Aris B. <B.Aris at tweedekamer.nl> het