Eyes wide shut

Fri Jan 16 17:27:54 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder, over een liedje uit de musical Hair dat eigenlijk over de
 Mens als Vrijmetselaarsbouwstuk gaat (oftewel: wat er in ons hoofd zit,
 is daar doelbewust ingestopt teneinde ons schade te berokkenen),
>De laatste regel van het liedje luidt,
>     Our eyes are open
>     Wide wide wide!

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.EU>,
>Bekijk eens de film "Eyes wide shut" van Stanley Kubrick.
>Ik ben benieuwd naar je commentaar.

 Het enige wat ik me kan herinneneren is dat het een bar-slechte en veel te
 lange film was met engerd Tom Cruise in de hoofdrol.

 Dus maar even bij WikiPedia gekeken,
    http://en.wikipedia.org/wiki/Eyes_wide_shut
 Ik zie daar: 'Alice' (in Wonderland over Mercurius), Nick 'Nightingale'
 (broertje van Florence - geboren op 12 mei, de Dag van Mercurius), 'mariju-
 ana' (de pot van Nut), 'a black robe with a hood, and a mask' (verborgen
 betekenissen: Hermeunetica), 'blindfolded' (inwijding als Vrijmetselaar).

 Aan de hand van de samenvatting kan ik mij helaas nog steeds geen beeld
 vormen van hoe de film ook alweer was.

 De Ogen staan voor Zon (rechteroog) en Maan (linkeroog). Als ze beide
 wijdopen staan, dan is het Volle Maan en dan speelt de hoofdpersoon
 mogelijk weerwolfje. Maar kennelijk zijn ze ook weer dicht (Zonsverduis-
 tering en dat wijst op Mercurius). Beide *tegelijk* kan alleen als men
 zich op de Maan bevindt tijdens een Maansverduistering. Dan zou de titel
 betekenen dat alle schijn wegvalt.

 De titel suggereert echter dat iemand niet ziet wat er zich voor zijn neus
 afspeelt (of dood is). Dus precies het tegenovergestelde.

 Meer haal ik er niet uit zonder de film te zien...