The world's next supermodel

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Wed Feb 25 09:32:37 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst,

Ik bedoelde ondernemersrisico.

Niet het tamelijk docile risico van een hypotheek, zelfs als die op basis
van onroerend goed in Burj Dubai of Al Mina in Abu Dhabi(timeline 2030)
is.

En de werkelijke basis van de kredietcrisis in Amerika is (volgens mij)
NIET dat de hypotheeknemer daar de sleutel kan inleveren, maar dat de
hypotheken gegroepeerd (in verschillende klassen) verhandeld worden als
derivaten EN dat de lager geklasseerde, maar (KENNELIJK) hoger financieel
gewaardeeerde, groepen financieel zo aantrekkelijk waren dat bankiers die
blindelings kochten.
Die aantrekkelijkheid zat hem dus in de variabele rente die na korte tijd
werd herzien en fors steeg.
Twee voorbeelden:
- UBS had nog niet van deze derivaten gekocht, en een groepje van 5
managers gingen zich tegen alle regels in te buiten aan deze derivaten en
kochten in een paar maanden veel meer dan $50 miljard op. De bank UBS is
nu waardeloos, en wordt alleen op de been gehouden doordat de Zwitserse
regering de derivaten overnam en ze
 nu uit de balans van UBS zijn verdwenen. Toch gaat het niet goed aflopen
met UBS, te veel reputatieschade.
- First National Bank in Valparaiso was een goede lokale bank, met een
gedegen betrouwbare leiding in de persoon van Chuck Welter, die weigerde
in derivaten te handelen. Maar de bank was niet alleen in familiehanden,
doch had ook buitenstaanders als aandeelhouder. Deze buitenstaanders én
een familielid (Wayne Welter, die vice-president was) werden aangemoedigd
om wél in deze derivaten te handelen. Chuck werd afgezet en Wayne werd de
baas. Die verkocht de bank, die veel waard bleek te zijn omdát géén
derivaten aanwezig waren. De opkopende 1st Source Bank ligt nu aan
hetzelfde infuus als zovele andere.
Twee verhalen van hebzucht van gedegen geachte bankiers (en 1 integere
persoon, die nu zijn eigen bank aan het oprichten is ;).

Groet / Cees