oorsprong Gele manie

Thu Feb 19 18:24:38 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Karst de Jong <karstdejong at YAHOO.CO.UK>,
>Aldous Huxley is helemaal geen familie van Darwin.

 ??

 Wie zegt dat dan ? [Volgens mij het je een leesfoutje gemaakt]

>Al die halve waarheden en aandachttrekkij heeft allemaal heel weinig met
>D66 te maken.

 Was dat maar waar. Dittrich, Van der Laan (1 en 2), Van der Ham, Schouw
 en de Jonge Democraten waren/zijn aan het yinyangen. Niet ik.

 Het gaat er om dat men de juiste vragen stelt. Ik probeer dat terwijl
 jij je ziel en zaligheid liever vastlegt op de verkeerde antwoorden.

 Laten we eens kijken naar die 'Halve Waarheid'. Waar zou dat over gaan ?
 Ik vermoed dat het over de Maan gaat. De Maan staat voor de schijn en de
 halve Maan is dan een halve waarheid. Het betreft het raadsel van het Ei.

 Maar welke helft ? Als materialist kijkt men naar wat men ziet. Maar
 misschien gaat het niet om datgene dat men ziet maar om wat men *niet
 ziet*. The Dark side of the Moon. Mercurius maakt een maal/maand het Maan-
 oog van Horus; maar vangt hij aan bij Volle Maan of Nieuwe Maan ? Is de
 gerepareerde Maan de Nieuwe Maan of de Volle Maan ? Als de Maan staat
 voor schijn, dan staat de Nieuwe Maan voor een 'Hele Waarheid' - pas dan
 is er weer bedrog mogelijk: 's nachts is het donker en Mercurius is de
 God van het Dievengilde. Die 'Hele Waarheid' is God (de Zon) en daar wil
 Mercurius niets van hebben. Weg dus met die Maan, dan is de nacht weer
 lekker donker. Het gaat om het verborgene, niet om wat zichtbaar zij.

 Oftewel: men moet *anders denken*. Pas als men dat doet, dan kan men het
 zien.

 Jij gebruikt de woorden 'Halve Waarheid' omdat anderen ons voorschrijven
 dit soort woorden te gebruiken. In '1984' zegt Orwell dat de woorden zo
 herschreven moeten worden totdat verzet uiteindelijk niet meer mogelijk
 is: er zijn geen woorden meer waarin we ons verzet kunnen uitdrukken.

 Zoiets geeft te denken...

 Marc Fluks, Amsterdam