Crisis: Apathie of overreageren (was: We vallen over elkaar heen met oplossingen voor de crisis)

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Feb 19 17:07:19 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De grote vraag is nu of dit een tijdelijke, maar flinke, dip is
vanwege de financiele speculatiefraude van het afgelopen anderhalve
decennium. Of dat inderdaad de jaren dertig zich gaan herhalen met
alle desastreuze gevolgen van dien. Dat tweede scenario kunnen we als
NL natuurlijk niet bestrijden (behalve voorlichten over hoe paarden te
fokken natuurlijk :-), dus dat zullen we gezamelijk in Europa en
vooral de G20 moeten aanpakken. Het eerste scenario, en mijns inziens
nog steeds het meest waarschijnlijke, moeten we vooral bestrijden door
tijdelijke overheidssteun aan sectoren die nu zwaar getroffen worden,
om te voorkomen dat onze economie wordt afgebroken. Dit is des te meer
nodig omdat alle bedrijven onder druk van de aandeelhouders tot het
bot afgeslankt zijn; er zit geen vet meer op.

Dus geen paniekerige hervormingen (lees, het eindelijk kunnen
uitvoeren van alle natte dromen van de politici die nu toevallig - en
meestal benoemd of meegelift - in een te machtige positie zitten),
maar tijdelijk verliezen compenseren van bedrijven die echt bijdragen
aan de economie (MKB, Corus, Nedcar, DAF, DSM, Philips, ASML, NXP,
Akzo, etc.), zodat ze wereldleider kunnen blijven in hun sector. Geen
omscholingen, geen nutteloze trainingen, gewoon een jaartje (of twee)
ondersteunen, zodat men de juiste mensen nog op de juiste plekken
heeft zitten als de economie weer aantrekt. En daarna moeten we ook
maar eens heel kritisch gaan kijken hoe we de economie structureel
duurzamer kunnen gaan opzetten zodat we niet wederom massaal
slachtoffer worden van wereldwijd speculerende parasieten.

Groeten,
Mark Giebels