Hermetische betekenis 'democratie'

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Mon Feb 16 12:38:43 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

ALS jouw verhandelingen over ´hermetische betekenissen´ onjuist zouden
zijn, zou het dan onjuist zijn in de statistische betekenis van ´fout van
de eerste soort´ of ´fout van de tweede soort´?
M.a.w. het is juist maar je verwerpt het, of het is onjuist maar je
aksepteert het.

Bij je beoordeling graag een vergelijking maken met het zien van gezichten
in boomtakken e.d., oftewel de gezichten zijn inderdaad aanwezig, maar
ontstaan door toevalligheden. Dus door chaotische groei van de takken,
belichting, punt van waarneming, e.d.
De analogie met de hermetische betekenissen zou dan zijn het toekennen van
speciale betekenis aan diverse afbeeldingen, en die afbeeldingen dan
konsekwent alleen in die speciale betekenis zien.

Groet / Cees (alias Hiram Abiff)

P.S. Vooronderstel X% van alle auto´s zijn van een bepaald merk, na
telling van een voldoend grote steekproef blijkt dat de waarschijnlijkheid
hiervan onder de 5% ligt (maar bij nadere beschouwing laten de meeste
eigenaren van dit merk hun voiture in de garage staan) óf blijkt uit de
telling dat de waarschijnlijkheid boven de 5% ligt (maar er is een rally
van het merk in de buurt).
Politiek relevantere stereotiepen: linkse politici zorgen bij voorkeur dat
iedereen krijgt waar hij recht op heeft (eerste soort), rechtse politici
dat iedereen alléén krijgt waar hij recht op heeft (tweede soort); linkse
politici dat foute straffen worden voorkomen (tweede soort), rechtse
politici dat niemand zijn gerechte straf ontloopt (eerste soort).

Een en ander uit ´Ongecijferdheid: De gevolgen van wiskundige
ongeletterdheid, pag. 133-135´ stof die juristen kennelijk nooit zien
(Schiedam & Lucia & Louwes: D66 heeft hoge juridische dichtheid?)