Balkengate: Jokkebrok Pechtold

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Feb 14 12:34:43 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Brave Bernard, ik bewonder je talent om zaken te spinnen, altijd in het
voordeel van je partij. En voor een deel heb je ook gelijk, maar voor
een ander deel vergeet je voor het gemak een paar dingen.

Vraagje dan nog maar eens:
Als tussen maart 2003 en augustus 2003 steeds duidelijker wordt dat de
inval een regelrechte ramp is (plundering, duizenden burgerslachtoffers,
vernietiging, ontworteling) en Balkenende I heeft niettemin een
steunverklaring afgegeven voor die oorlog, en zal die steunverklaring
ongewtijfeld continueren in een te vormen Balkenende II, waarom stapt
deze Irak-pionierspartij D66 dan in dat kabinet?
OK, je komt dan met de "Vrije Kwestie"op de proppen. Mooi verhaal
maar....Wat is het concrete resultaat geweest van die "Vrije Kwestie"?
Ik herinner me inderdaad een redelijk (ik zeg redelijk, niet radicaal,
wat het had moeten zijn) kritische houding van de TK fractie. Maar wat
maakte het uit? Het kabinet hield de politieke steun intact, en D66 zat
in het kabinet.
Je kon in die jaren gillen op een congres, en moties indienen, die vaak
ook nog met veel applaus werden aangenomen, maar dan.... dan viel het
stil....

Nog een vraag: er was ooit een paascrisis. Voorjaar 2005. De
burgemeestersverkiezing werd pootje gehaakt. Thom trad af. Pechtold werd
benoemd. Dramatisch congres. In dit jaar was al méér dan duidelijk dat
Nederland verwikkeld was in een illegale, weerzinwekkende, moreel
verwerpelijke oorlog en bezetting. De martelpraktijken van de Amerikanen
waren al bekend. Guantanamo was al bekend. De leugen van de
inlichtendiensten waren al bekend.
Van Mierlo zei het onlans helder bij Pauw & Witteman: dit was een zaak
van leven en dood, van prinipes, en daarover onderhandel je niet,
daarmee sjeoemel je niet, dan neem je een positie in.
Ik heb niets gezien of gehoord over Irak in dat jaar. Het kabinet werd
gelijmd, inclusief de politieke steun aan de Amerikaanse inval. Zelfs
Van Mierlo hoorde ik niet, tóén.
Als gewoon lid wil ik wel stellen dat ik me hierover schaam, en me
hierover hogelijk verbaas.

2006: Lijsttrekkersverkiezing: Lousewies versus Pechtold, en nog wat
grut dat alleen maar lastig was. Vele bijeenkomsten, debatten door het
land heen. Geen Irak, behalve bij twee van het grut. Maar dat telde niet
mee.

Nieuwe -vervroegde-  verkiezingen: in de campagne nauwelijks iets over
Irak.

Nieuw kabinet (huidige): politieke steun aan inval en bezetting gaat
gewoon door. D66 met drie leden in de kamer, in de oppositie, en ja, nu
gaat het roer om. Nu wordt de fractie ineens fel voorvechter van een
onderzoek, komt de kritiek los, en voert AP het hoogste woord over Irak.
Late bekering, als ik zo vrij mag zijn.

Dat laatste mag best overigens, en is zelfs OK, beter een late bekering
dan geen bekering, want hoe meer openheid, hoe beter, en hoe meer steun
voor OOI hoe sterker we staan. Maar de vragen blijven. En de rancune van
de andere partijen neemt toe. Hans Spekman noemt Pechtold een man van
makkelijke praatjes over de rug van anderen. Toe maar.  En de SP vindt
Pechtold een jokkebrok. Van Geel noemt Pechtold iemand met een selectief
geheugen, die vergeet dat D66 in een kabinet BII zat. Mét politieke
steun aan de inval. Van Geel heeft wel een punt, ook al is dat punt een
beetje pijnlijk.
Je kan steeds opneiuw zeggen dat SP, PvdA en CDA allemaal niet deugen,
dingen verzinnen, schoften zijn etc, en dus ongelijk hebben. Is je goed
recht.
Maar er blijven vragen staan.

Voor de rest vind ik net niet meer zo bijster interessant. De commissie
Davids komt er, en gaat aan de slag. Ofwel die commissie faalt doordat
ze een doofpotkoers gaat varen. Dan krijgen we in november een rel, en
een parlementaire enquete. Ofwel de commissie is professioneel en
integer en haalt de onderste steen boven. Dan hebben we eindelijk ook
onze openheid. En dan zien we wel hoe verder gaat met resultaten van het
onderzoek. Of iets daartussenin (in Nederland is die kans groot)

We krijgen dus een (veel te late) vorm van openheid, linksom of
rechtsom. Het duurt alleen nog 9 maanden. Dat kan je JPB kwalijk nemen
(hij verzekert zich van en plaats in Brussel,in die tijd, wordt
gefuisterd), maar hij doet niets anders dan andere politci: om zijn
hachje denken, partijbelang dienen.
Doe jij ook, Bernardus.  Dat is simpelweg partijpolitiek.
Het zij zo.
Ave Ceasar, Hein