Balkenendes zelfonderzoek: Amerika vroeg wel Nederlandse steun

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Feb 5 13:49:40 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 5 februari 2009 12:37 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:

>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> forwarde,
>
>  Balkenende's leugenmachine maakt kennelijk overuren.

Het ´creeren´ van nog meer mist, dus.

Toch maar even de link:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/4/040209_armitage.html

... want hier ontkracht ie dat ...

>  De GPD-bladen hebben de *tegenovergestelde* bewering op band staan (die
>  band is zaterdag op de radio afgedraaid - ik heb het zelf ook gehoord.
>  Ik meen dat het op Radio 1 na de Argos-documentaire werd uitgezonden.

Ok..

>  Ik heb gisteren niet veel van het debat gezien, helaas. Maar afgaande
>  op wat ik wel gezien heb, deed Pechtold het prima - de oppositiepartijen
>  waren uberhaupt goed op dreef. PvdA en CDA maakten er opnieuw een uiterst
>  droevige vertoning van.

Vanuit democratisch perspectief - zoekend naar de best mogelijke optie
- een drama.

> De leugens dropen er van af.

Vergeet vooral ook de valse beschuldigingen, en stemmingmakerij (o.a.
Van Geel, Balkenende zelf ...) niet!!

De vraag kan gerust gesteld worden of het uberhaupt wel zin heeft om
oppositie te voeren. Je wordt tot mikpunt van spot en hoon en een
Pfda-voorzitter die maar niet ingrijpt. Als Wilders ook  maar één
onvertogen woord´, of suggestie ... enfin.

>  Volgens mij had de motie beter gekund.
>
>  Beter zou zijn geweest als er een motie zou zijn ingediend waarin geen
>  woord over Iraq had gestaan. Een motie die louter het recht op een
>  parlementaire enquete had herbevestigd, constaterende dat daarover het
>  een en ander in de Grondwet staat en van mening zijnde dat de regering
>  dat recht dient te respecteren zolang dat het geval zij. En dat de Kamer
>  van mening is dat zo'n enquete een prima middel zij om de aanleiding en
>  de gang van zaken rond oorlogen waarbij Nederland betrokken zij te onder-
>  zoeken.

Eens. Maar niet voor niets dus wensten de coalitiepartijen het debat
niet uit te stellen tot donderdag. De oppositie daarmee geen tijd
gunnend zich ter dege voor te kunnen bereiden.

Men had ook massaal weg kunnen blijven ... en uit de ´greep´ van
Balkenende met zijn volstrekt ondemocratische oplossingen. Want heeft
het uberhaupt iets opgeleverd, behalve voor het er doordrukken van het
nog langer in gijzeling houden van de TK?

Je zult zo´n ´leider´ voor je hebben en (gezamenlijk) een echte crisis
op moeten lossen !!

De TK kan toch ook een debat voeren zonder de aanwezigheid van het
kabinet, en was dit niet het aangewezen moment geweest? Het ging hier
om bevoegdheden van de TK.
En prima dan dat de ´furher´ terug is gekomen op zijn toch al
onhoudbare opstelling tegenover de EK en TK.

De antwoorden op eerder gestelde vragen lagen (deels) al klaar. En hij
heeft niets te verbergen? Ze worden gewoon belazerd waar ze bijstaan.

>  Iets in deze trant. Iedereen weet waar het over gaat maar tegenstemmen
>  kan niet zonder zich daarbij tegen de Grondwet uit te spreken. De rege-
>  ringspartijen zouden moeilijk tegen zo'n motie kunnen stemmen.

Yep ! Maar ze heben ´de crisis´ nu op hun (CDA/PvdA/CU) manier, een
politiek moddergevecht, op weten lossen. En, zolang je daarin/-aan
meedoet heb je ook niets te vrezen.

Een normaal debat vond hier dan ook niet plaats. Om je dood te schamen ...

De ´furher´ heeft een oplossing, en die zal hoe dan ook, met in het
´vooruitzicht´ het democratische speeltje - en wat ie als de dood
vreest - en reeds had afgepakt, erdoor moeten.

Het ´vooruitzicht´ uiteraard op basis van de inzichten nu !! Hoe die
dan zijn, kan weleens op grond van - (dan) voortschrijdend inzicht -
er totaal anders uit komen zien.

>  Vervolgens had de oppositie Balkende met de aangenomen motie kunnen con-
>  fronteren. Opnieuw: zonder Iraq bij name te noemen.

Eens. Maar die tijd werd de oppositie niet gegund ... het frustreren
van de waarheidsvinding was al eerder begonnen, en wel toen Balkenende
eenzijdig de coalitie afspraken verbrak, die overigens nergens terug
te vinden zijn.

Je kunt hem daar dus ook al niet op aanspreken, laat staan, ´ter
verantwoording´ roepen.

Henk Elegeert