Balkenendes zelfonderzoek: Amerika vroeg wel Nederlandse steun

Thu Feb 5 12:37:32 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> forwarde,
>De vroegere Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, Richard
>Armitage, ontkent bij nader inzien dat de VS Nederland heeft gevraagd
>om militaire steun bij de inval in Irak. Dat zei hij in een interview
>met NOS correspondent Eelco Bosch van Rosenthal.

 Balkenende's leugenmachine maakt kennelijk overuren.

 De GPD-bladen hebben de *tegenovergestelde* bewering op band staan (die
 band is zaterdag op de radio afgedraaid - ik heb het zelf ook gehoord.
 Ik meen dat het op Radio 1 na de Argos-documentaire werd uitgezonden.

 Ik heb gisteren niet veel van het debat gezien, helaas. Maar afgaande
 op wat ik wel gezien heb, deed Pechtold het prima - de oppositiepartijen
 waren uberhaupt goed op dreef. PvdA en CDA maakten er opnieuw een uiterst
 droevige vertoning van. De leugens dropen er van af.

 Volgens mij had de motie beter gekund.

 Beter zou zijn geweest als er een motie zou zijn ingediend waarin geen
 woord over Iraq had gestaan. Een motie die louter het recht op een
 parlementaire enquete had herbevestigd, constaterende dat daarover het
 een en ander in de Grondwet staat en van mening zijnde dat de regering
 dat recht dient te respecteren zolang dat het geval zij. En dat de Kamer
 van mening is dat zo'n enquete een prima middel zij om de aanleiding en
 de gang van zaken rond oorlogen waarbij Nederland betrokken zij te onder-
 zoeken.

 Iets in deze trant. Iedereen weet waar het over gaat maar tegenstemmen
 kan niet zonder zich daarbij tegen de Grondwet uit te spreken. De rege-
 ringspartijen zouden moeilijk tegen zo'n motie kunnen stemmen.

 Vervolgens had de oppositie Balkende met de aangenomen motie kunnen con-
 fronteren. Opnieuw: zonder Iraq bij name te noemen.