Balkenendes zelfonderzoek: Instelling commissie Doofpot

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Feb 3 18:12:50 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 3 februari 2009 16:45 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> forwarde van teletekst ondermeer deze zin,
>
>  Gisteren P&W gezien ?

Een stukje, geloof ik.

>  Zegt Hamer

Die heb ik heel even gezien. Ze vond het een goed plan of zoiets ...
ze zal haar moeder wel weer om advies hebben gevraagd ... Volgens
Jurgens (in EenVandaag) zonder met de fractie te overleggen ...

> eerst dat ze een half uur voor de persconferentie van Balken-
>  ende voor het eerst van het voorstel hoorde - en dan gaat Pechtold daar
>  gevat overheen met dat hij het nog een half uur eerder wist dan zij. Zo-
>  iets is zondermeer leuk.

Heerlijk ... :)

Mingelen wist het nog eerder: lees en oordeel zelf ...
"
NOS, Gesprek met de minister-president, Nederland 1

Radio / TV-interview | 30-01-2009

Minister-president Balkenende, na afloop van de wekelijkse
ministerraad, over de discussie rond een Irak-onderzoek en de economie

o DISCUSSIE OVER IRAK

MINGELEN:
Meneer Balkenende, we beginnen maar weer met de oorlog Irak 2003. De
situatie, toch maar gewoon de vraag: heeft Amerika toen Nederland om
militaire steun gevraagd, ja of nee?

BALKENENDE:
U doelt op het artikel waarin wordt gerefereerd aan een bewindspersoon
uit de Verenigde Staten.

MINGELEN:
Ik doel op de feitelijke situatie of die steun is gevraagd.

BALKENENDE:
Ja, er is aan de internationale gemeenschap een algemeen verzoek van
de Amerikanen geweest. Dat is ook  gemeld destijds. Nederland heeft
niet de concrete vraag gekregen: kun je dit of dat leveren. En dat
hebben we eigenlijk altijd gezegd.

MINGELEN:
Ik doelde inderdaad op het artikel dat u noemde. Waarin
oud-onderminister Armitage zegt dat er documenten en diplomaten naar
Nederland zijn gestuurd. Hij noemt dat een verzoek. Zijn er documenten
verzonden en zijn er diplomaten gekomen?

BALKENENDE:
Ik zeg net, er zijn in het verleden door de Amerikanen aan landen, aan
de internationale gemeenschap vragen in algemene zin gesteld. Dat is
ook aan de Kamer gemeld, maar dat is heel iets anders dan specifieke
verzoeken. Het is verder ook zo…

MINGELEN:
Maar u ontkent bij deze dan dat diplomaten en stukken speciaal naar
Den Haag zijn gestuurd om militaire steun te vragen.

BALKENENDE:
Dat is nu ook precies de reden waarom ik zeg: we zullen dit opnieuw
weer aan de Kamer melden, er zijn vragen over gesteld. Het is
natuurlijk zo dat er tussen de Amerikanen en diplomaten altijd
contacten bestaan. Alleen het is een groot verschil of er een verzoek
ligt aan dé internationale gemeenschap in algemene zin of specifieke
vragen. Nou en we zullen…

MINGELEN:
En u ontkent dat er aan Nederland specifieke vragen zijn gesteld.

BALKENENDE:
Aan Nederland is niet gevraagd: kun je dat en dat fregat leveren of
kun je die troepen leveren. Dat is niet aan de orde geweest.

MINGELEN:
Een ander bericht is dat Nederland heeft overwogen in dezelfde
periode, om een fregat voor die oorlog in Irak ter beschikking te
stellen. Is dat waar of is dat niet waar?

BALKENENDE:
Daarvan heeft Defensie aangegeven deze week dat die discussie over het
fregat totaal niets te maken had met de militaire interventie in Irak.
Maar dat het iets te maken had met wat zou kunnen gebeuren in Irak
nadat de interventie had plaatsgevonden. Dus daar heb ik ook het
gevoel dat de zaken een beetje door elkaar zijn gaan lopen. Het is me
ook opgevallen dat ook deze week [onverstaanbaar, red] heeft gekost.
Als je de berichtgeving leest van het ministerie van Defensie is het
gewoon een heel helder verhaal.

MINGELEN:
Ja. Zou u zich kunnen voorstellen dat mensen denken: wij geloven de
premier wel maar toch komt het ene na het andere bericht en is het
weer onduidelijk, waarom geeft Balkenende zijn verzet tegen een
onderzoek niet op zodat we van het gezeur af zijn?

BALKENENDE:
Wanneer een kabinet aangeeft hoe de zaak is geweest, als je dan - wat
in de Eerste Kamer is gebeurd, men heeft gezegd er is mist - zeg ik
nee, we hebben gewoon aangegeven wat er altijd heeft gespeeld, wat de
redenering is geweest van de regering om destijds in politieke zin de
interventie te steunen, niet militair. Iedereen weet wat de
argumentatie was van de Nederlandse regering, we hebben heel veel
Kamerdebatten erover gehad en er zijn heel veel documenten gericht. En
nu kun je zeggen een onderzoek. Maar wat voegt dan zo'n onderzoek toe
aan die talloze documenten, aan de vele debatten die zijn gevoerd en
de argumentatie van de Nederlandse regering was bekend. Iets anders is
dat sommige mensen ook het oneens waren, dat klopt. Maar daar heb je
natuurlijk geen onderzoek voor nodig.

MINGELEN:
Maar u heeft al die papieren in de brandkast en u weet hoe het is
gegaan. Het is natuurlijk wel een beetje moeilijk dat als u zegt: ik
heb niets te verbergen. Mensen willen het gewoon weten en er zijn
steeds weer nieuwe vragen.  Het is toch veel handiger om dan te
zeggen: ok, dan gaan we het onderzoeken.

BALKENENDE:
Deze vraag is nu zo vaak aan de orde geweest.

MINGELEN:
En hij blijft maar terugkomen. En u heeft belangrijke dingen aan uw
hoofd, de economie, massawerkloosheid. En de Kamer en journalistiek
zeuren maar aan uw hoofd over wat er nou precies gebeurd is.

BALKENENDE:
In die zin is het inderdaad niet nieuw. Ik merk dat natuurlijk er dag
om dag weer nieuwe stukken komen. Het hangt natuurlijk samen met de
vraag: komt er wel of geen onderzoek. Maar dan zeg ik: eigenlijk is
dat ook weer niet echt nieuw. Want de vraag naar een onderzoek is
jarenlang aan de orde geweest. Is ook jarenlang negatief beantwoord. U
weet ook dat er afspraken zijn gemaakt in de huidige
regeringscoalitie. En dan is het aan ons om vragen te beantwoorden.
Eerst hebben we gezien in de Eerste Kamer dat men wilde dat wij
stukken zouden schrijven over de volkenrechtelijke aspecten. Dat
hebben we gedaan, daar is een debat over geweest. Vervolgens heeft met
name de heer De Vries vragen gesteld. We hebben ook die beantwoord.
Toen zouden er weer andere vragen komen. En de Tweede Kamer heeft nu
ook een reeks van vragen. Ja we zitten in die fase.

MINGELEN:
Wij zitten in die fase?

BALKENENDE:
Ja.

MINGELEN:
Wat bedoelt u daarmee. We zitten in die fase? Betekent dat dat als
deze fase achter de rug is, dat dat onderzoek er dan wat u betreft
alsnog kan komen?

BALKENENDE:
Ik zeg dat wij in een fase zitten van heel veel vragen die door beide
Kamers worden gesteld.

MINGELEN:
Ja, dat heb ik wel gehoord.

BALKENENDE:
En dat is dus de fase waarin we ons bevinden. Ik doe verder geen uitspraken.

MINGELEN:
Betekent dat dat als nou de Tweede Kamer na deze fase zegt van we zijn
nog steeds niet tevreden, we willen dat onderzoek. Dat u dan zegt: ok,
dan geef ik ook mijn verzet daartegen op?

BALKENENDE:
Ja, maar dat is 'als'.

MINGELEN:
Ja maar u zegt zo nadrukkelijk 'we zitten in deze fase'. Daar spreek
ik u op aan. Is de volgende fase dan toch misschien een onderzoek?

BALKENENDE:
De fase is er nu één van heel veel vragen. En dat is onze taak om op
die vragen in te gaan. En u weet ook, er zijn afspraken gemaakt met
deze coalitie over dit onderwerp.

MINGELEN:
Maar meneer Bos zegt: het is nu aan het CDA, aan de premier om zijn
positie te bepalen, ik heb met tegenzin aanvaard dat het onderzoek er
niet komt. Wat hem betreft kan die afspraak zo van tafel. Het ligt bij
u.

BALKENENDE:
Dat begrijp ik maar een afspraak is een afspraak.

MINGELEN:
En als u die wilt veranderen dan staat Bos te trappelen om ja te zeggen.

BALKENENDE:
Dat mag zo zijn, maar dat doet niets af aan datgene wat ik u net ook heb gezegd

MINGELEN:
Kunt u bevestigen dat er in CDA-kring is overwogen om dit onderzoek
door een onafhankelijke commissie te laten doen?

BALKENENDE:
Ik kan over wat er in CDA-kring wordt gezegd, daar kan ik niet eens op ingaan.

MINGELEN:
Kunt u het ontkennen?

BALKENENDE:
En bevestigen evenmin. Omdat dat zaken zijn die denk ik helemaal niet
aan de orde zijn.

MINGELEN:
Het zou u uit een heel lastig pakket redden als er een onafhankelijke
commissie komt.

BALKENENDE:
Maar toch, ik blijf opnieuw zeggen: we zitten nu in een periode, in
een fase waarin er heel veel vragen zijn. We hebben die te
beantwoorden en dat zullen we ook naar behoren doen.

MINGELEN:
En een onderzoek sluit u niet uit?

BALKENENDE:
Ik ken deze vraag. Wij zijn bezig met vragen te beantwoorden.

MINGELEN:
En een onderzoek sluit u niet uit?

BALKENENDE:
Ik ken deze vraag wel. Wij zijn bezig met vragen te beantwoorden.

MINGELEN:
Ik constateer dat u daar geen nee op zegt. We gaan naar de economie.

... [knip]"

>  Dat die PvdA'ers iets gaan verdedigen waarbij ze (althans: in de beeld-
>  vorming) als regeringspartij niet betrokken zijn, is onbegrijpelijk.

Morgen het debat, ik ben benieuwd. Kijk, die coalitieafspaken blijken
zondermeer eenzijdig te kunnen worden opgezegd, dus ik zie niet in
waarom de PvdA (ze liggen ook niet vast) zich daar noch langer aan
gebonden zou moeten weten?!!

>  Bos net op de radio: hij wist op maandagochtend dat Balkenende die dag
>  zijn Doofpot-commissie ging aankondigen. Niet geprotesteerd natuurlijk
>  - stel je voor: eindelijk openheid.

Of te stomverbaast over zoveel brutaleit van de zijde van Balkenende?
Een malloot die omslaat als een blad aan een boom en niet eeens eens
overlegd met de coalitie partners? Zou ie een dergelijk truc eerder
uit hebben gehaald? Ik noem maar even wat, bv. Irak?

>  Balkenende moet ongelovelijk in het nauw zitten (behalve het verzinnen
>  van 'de eigen inlichtingen' zal Nederland wel stiekem hebben meegedaan
>  aan de oorlog tegen Iraq, lijkt me - net als tegen Afghanistan). En nu
>  gaat'ie zichzelf onderzoeken...n

Dan is de uitkomst al bekend, niet? Er mankeert mij (Balkenende)
niets, ik ben volkomen normaal - neurotisch weliswaar - alleen het
landje zelf lijkt behoorlijk getikt .. :)

>  Dat Balkenende gelogen heeft is duidelijk: hij heeft gezegd dat Neder-
>  land eerst 'politieke steun' heeft toegezegd en pas daarna vernam dat
>  de de positie van de SG van de NATO binnenkort vacant was. Maar dit is
>  aantoonbaar in strijd met de feiten.

Zeker: hij (George Robertson) kondigt zijn vertrek bij de Navo aan op
22-01-2003 in Brussel.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=dmf22012003_016

Hij beweerde:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/01_januari/30/binnenland/0130_1700_Balkenende_geen_deal_irak.xml

"
Balkenende 'niet geïsoleerd' door vragen Kamer
Premier: geen handjeklap om Irak

Premier Balkenende ontkent dat er deals zijn gesloten over de
Nederlandse steun aan de inval in Irak en de benoeming van Jaap de
Hoop Scheffer bij de NAVO.

Armitage

Na afloop van de ministerraad reageerde Balkenende op uitspraken van
Richard Armitage, de Amerikaanse ex-onderminister van Buitenlandse
Zaken. Die zei dat de Nederlandse steun aan de inval in Irak bijdroeg
aan de benoeming van De Hoop Scheffer tot secretaris-generaal van de
NAVO.

'Merkwaardig'

'Merkwaardig', noemde Balkenende die uitspraak. Volgens de premier was
op dat moment - begin 2003 - nog geen sprake van het vertrek van de
toenmalige NAVO-baas Robertson.
"

>  In elk geval is de VVD eindelijk om - en dat is al heel wat.

Hehe, dat werd tijd ...
Maar ja, Henk Kamp zit al veilig ergens anders ....

Zou Balkenende dit extra jaar nodig hebben om op een onbewaakt
ogenblik er tussenuit te kunnen naaien ?

Henk Elegeert