Reizen per OV-chipkaart wel degelijk geregistereerd

Wed Dec 2 12:04:55 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er waren berichten dat iemand niet te traceren was met de OV-chipkaart
maar dit is onjuist: het kan wel degelijk. Sterker nog: het is ook de
bedoeling dat dit kan.

Als men na 1 december 2009 met de trein wil reizen met een persoonlijke
OV-chip-kaart (in mijn geval met een kortingskaart), dan moet men eerst
een 'Mijn NS'-account aanmaken op (zonder Internet niet OV-chippen),
   https://klanten.ns.nl/psp/ps/?cmd=login
Vervolgens is er een te activeren optie om de onlangs gemaakte reizen
online te kunnen inzien. Men kan alle gegevens van de OV-chipkaart hier
online inzien en wijzigen (dat wijzigen is wel ingenieus, trouwens: na
het wijzigen online moet de kaart zelf aangepast worden bij een kaart-
jesautomaat met de optie 'ophalen bestelling').

Als men dit zelf kan, dan kan de overheid - of iedereen die de account
weet te hacken - het uiteraard ook. Het is beslist niet waar dat alle
info uitsluitend op de OV-chipkaart staat en nergens anders.

Wat de overheid over de OV-chipkaart heeft gezegd is hiermee leugen.