Mag een 14-jarige de wereld ronzeilen?

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Mon Aug 24 09:25:53 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Heel veel kostbare tijd, Henk. Heeft tot onnodig veel ellende geleid. Niet
alleen het zwijgen van de onderwijsinspectie overigens, ook de meer algemene
misere in de jeugdzorg en de ggz.
Maar het is ook alweer een aantal jaren geleden, dat met die
onderwijsinspectie. Er is alleen nog niets veranderd.

Ik herinner mij een kleine anekdote uit de fractie. Ik zat destijds middenin
de toestanden met de jeugdzorg (en had van heel veel mensen (ouders,
hulpverleners) adhesie gekregen die in mijn verhaal daarover bij Barend &
Van Dorp hun eigen situatie hadden herkend.
Maar de woordvoerders jeugdzorg hadden een nieuw plan: er moest een motie
worden ingediend, waarin jeugdzorg werd gevraagd om voortaan bij alle ouders
die een kindje verwachtten nog voor de geboorte langs te gaan, met een
folder hoe je kindermishandeling kon voorkomen. En ook onze woordvoerster
jeugdzorg van toen vond het een prachtig idee.
Ik was daar tegen - jeugdzorg kwam al niet aan de normale taken toe, hoe kon
men zoiets verzinnen.
Maar in de fractie werd gezegd dat ik niet objectief kon oordelen, omdat ik
er middenin zat. En het plan werd van harte verwelkomd.

Die dag heb ik met slaande deuren de fractievergadering verlaten, de enige
keer in 12,5 jaar ;-)

Groeten,
Bert.