Mag een 14-jarige de wereld ronzeilen?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Aug 22 11:10:44 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 22 augustus 2009 10:05 schreef Fritz van Rikxoort
(fritz at rikxoort.demon.nl) het volgende:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De Hollandse Ziekte: er is hier helemaal geen probleem!

Ja kijk Fritz, dat kan niet ... :) Dan creëren we er een ...

> Er hoeft in dit geval helemaal niets ge-re-geld te worden!

Nou, mss iets met de school? Opdat de leerlingen leerling kunnen
trekken uit zo'n reis en/of middels het reisverslag? Hoe pak je dat
aan, enzo.Wat komt er allemaal zoal bij kijken :) Dat soort dingen? ;)
Zo'n school zet er zichzelf ook ermee op de kaart. Moedigt de kinderen
aan creatief te zijn, verantwoordelijkheid te nemen, etc ... Ik neem
gemakshalve aan Fritz, dat je het eens bent dat dit toch ook enige
voorbereiding vergt. ;)

> Zit het in de genen of ontstaat de Hollandse regelwaanzin bij de opvoeding,
> of op school. De uitdrukkingen regels-zijn-regels en regels zijn ervoor om
> gehandhaafd te worden zeggen genoeg: los van de realiteit.

Rita (Verdonk) is ook altijd van recht door zee. :)
Nu wil een meisje dat, mag dat ook weer niet ...

> Regels moeten gebruikt worden als hulpmiddel om echte problemen op te
> lossen. Het doel van de regel moet daarbij in acht genomen worden: is er een
> verhoogd risico dat dit meisje zonder diploma straks schoolverlater wordt?

Nee, ze loopt wel de kans boven het maaiveld uit te komen steken ...
met een hoop inzicht in eigen kunnen. En vooral: hoe je vorm geeft aan
je eigen ideeën.

> Wat is het doel van de regel dat er eerst een diploma gehaald moet worden?
> Is er een verhoogd risico...
>
> Je zou nog gek worden van dit enge landje... Als je niet af en toe kijkt hoe
> men elders realistisch omgaat met problemen i.p.v.. ze te creëren als ze er
> niet zijn.

Moet dat gedrocht (Raad voor de Kinderbescherming) niet eens grondig
tegen het daglicht worden gehouden inmiddels? Gaat dit machtsvertoon
(intreden in het ouderlijk gezag) bovendien niet alle perken te
buiten? Of moet je voor het behoud ervan eerst in België gaan wonen ?
Daar kent men voor zover ik weet ook niet een dergelijk gedrocht ...

Henk Elegeert