Kinderen komen om bij brand Kampen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Aug 21 09:27:42 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 20 augustus 2009 12:16 schreef Fritz van Rikxoort
(fritz at rikxoort.demon.nl) het volgende:
> Nou nou...
>
> Kijk eens naar de tekeningen in de kranten vandaag: als ratten in de val,

Dit kan toch niet ... !!

Elke ruimte waar meerdere personen tegelijkertijd verblijven dient
toch gewoon veilig te zijn?

> zelfs een slaapkamer achter de 1e, ver van het trapgat, zonder raam.

Onvoorstelbaar ... dat kun je toch niet maken !! Wie bedenkt zoiets,
en wie staat zoiets vervolgens ook toe?

> Ongetwijfeld zijn de ouders liefdevol en niet godsdienstig principieel tegen
> brandpreventie, dan zou onwetendheid over snelheid en sluipmoordende van
> huisbrandrook en daardoor ontbreken van rookmelder, brandwerende deuren en
> beoefende vluchtwegen toch medeoorzaak zijn.

Er lag kennelijk tamelijk ' hoogpolig'  tapijt ... wist de oud
eigenaar hier te melden:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4642965/___We_bidden_voor_jullie___.html

> Zonder dramatisch te doen durven branddeskundigen vandaag te wijzen op de
> noodzaak van brandladders, zeker op zolders, en het beoefenen van de
> vluchtwegen. Hoe een kind van 4 en zeker van 1 dat redden, meldden ze niet.

Maar ook 6 en 8, Frtiz. Ja, die mogelijk als er (regelmatig) geoefend
was, maar paniek is in een dergelijke situatie voor hen
waarschijnlijker. Enfin, zelfs die oudere kinderen waren zo
gr/christelijk geindoctrineerd dat ze kennelijk werkelijk dachten dat
here jezus nog wel te hulp kon schieten ...

> In mijn vorige kinderrijke woonwijk, met platte daken en geen enge zolders

Die zolders zijn toch - een enkel geval daargelaten.- eigenlijk per
definite NIET geschikt als slaapplaats?! Er is meestal maar een
uitweg, en die staat dan meestal al open en uitgerekend daar trekt
alle rook dan ook heen. Warmte, wat zeg ik, de hitte ook. De te
verwachten flashover gaat dus ook precies daar plaatsvinden.

Oto noemt dat een zolderbrand ... maar die heeft er overduidelijk geen
verstand van. Zelfs een beetje logisch denkwerk, enfin ... gelukkig is
het communisme hier nog heel ver weg, denk ik dan altijd. :) Type
bestuurder waar werkelijk geen hond op zit te wachten ... zelfs niet
voor het uitlaten. :)) Want geen hondenriem ... risico's die er
volgens hem gewoon bijhoren. ;)

> hadden de meeste ouders brandladders en rookmelders. Standaard waren de
> deuren er brandvertragend. Niet iedereen is onwetend.

Eens Fritz ... En in een ruimte waar zoveel kinderen bij elkaar
aanwezig zijn hadden, zoals dat ook elders het geval is, extra
maatregelen dienen te worden genomen. De extra risico's die met het
getal en de aard van de bewoners hadden ondervangen dienen te zijn.

Als er echt zoveel m2 ter beschikking was per bewoner, waarom dan niet
voor (een ieder) een veilige slaapplaats zorggedragen?

> Ook daar leefde iedereen mee met een razendsnel uitslaande brand die een
> woning total loss maakte. De daar ook nog jonge kinderen vluchtten er toen
> gelukkig makkelijk.

Dat zou dan toch gewoon regel moeten zijn, Fritz. Ook ouder(s) dienen
toch een vrije doorgang te hebben in de vorm van een tweede vluchtweg.

Het feit dat die hier niet aanwezig was zal toch van invloed zijn
geweest op het gedrag van de overige familie leden. Ze konden niets,
anders dan in diezelfe val terecht te komen. En zij waren juist
daarvan op de hoogte, lijkt mij.

> Meeleven met de ouders en andere kinderen ho0eft niet te betekenen dat
> mensen hun ogen moeten sluiten voor risico´s en preventie.

Opmerkelijk is dat er nog steeds geen oorzaak voor de brand bekend is.
http://www.hartvannederland.nl/item/26575/Een_dag_na_de_brand_in_Kampen

Er zal toch geen sprake zijn van een extra drama binnen een het nu al
bestaande drama?

> Dat geldt
> overigens voor veel meer zaken, lees gisteren bijvoorbeeld over de
> politieklacht over het verbergen van rapporten over niet geisoleerde
> elektrische systemen in auto´s, waardoor mensen onnodig overlijden nadat
> auto´s te water geraken (deuren en ramen blokkeren, politie gebruikt nu zelf
> Amerikaanse sloten die ze in auto's lieten zetten, geheimhouding welke
> merken levensgevaarlijk zijn dwongen de autoimporteurs af).

Een hamer met een punten aan beide zijden (je ziet ze ook wel in Bus
of Trein), stevig gemonteerd, special voor dat doel (inslaan van
autoruit) ontworpen, aanwezig in de auto, Fritz. En, onder handbereik
van minstens de bestuurder zelf, en zo mogelijk elke andere passagier.

Dat Oto dergelijke risico's in het leven allemaal voor lief neemt,
prima hoor, zolang het dan maar enkel het zijne betreft. Voor de rest
houden we hem vooral verantwoordelijk en aansprakelijk. En duidelijik
is dat Communisten vooral geen bestuuurder moeten worden.

Henk Elegeert