Kinderen komen om bij brand Kampen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Aug 19 21:50:21 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19 augustus 2009 20:03 schreef Glenn Mellonius (glenn at mellonius.eu)
het volgende:

> Henk,
> ik vind het eigenlijk niet zo leuk dat je zo tekeer gaat tegen mensen die
> het nu heel moeilijk hebben.

 Glenn,

Glenn, ook de Kermisbrand (Volendam) was aanleiding tot grondig (zelf)
onderzoeken naar de omstandigheden naar wat vermeden had kunnen
worden, zoals gezien de maatregelen (soms onzinnige) nadien zijn
genomen.

Ook Enschede waar men (vooral overheid) de gevaren onvoldoende
onderkende. Doden tot gevolg !!

Hier maak ik mij zorgen daar men zich kennelijk geen vragen stelt bij
situaties die voor anderen dan zijzelf funest zijn. Met ook nu: doden
tot gevolg. Volstrekt onschuldige slachtoffers, Glenn.

Die hadden er niet (be)hoeven te zijn. Falen van tal van volwassenen,
en waarvan kinderen (van 1 tot 8 jaar) het slachtoffer van (lijken te
zijn) zijn geworden. Mag ik dan kritische vragen stellen wellicht? Ook
al zijn die mogelijke nog wat prematuur?

En daar dan niet tegen tekeer gaan is wat mij betreft geen optie,
Glenn, sorry.

Voor mij staat nu al vast dat de ouders (en anderen) niet alles in het
werk hebben gesteld om hun kinderen in voldoende mate te beschermen
tegen gevaren die hen mogelijk kunnen bedreigen. Erger: ze zijn er
totaal afhankelijk van geweest en zelfs daarin zijn ze (al dan net
bewust) in gevaar gebracht.

In elk geval had dit niet hoeven plaats te vinden, en was het te
voorkomen geweest. De brand zelf mss niet, de afschuwelijke gevolgen
zeker wel. Hebben volwassenen (ook WEER overheden) de hen
toevertrouwde kinderen voldoende in bescherming genomen? Neen,
(b)lijkt me.

Mijn verontwaardiging richt zich vooral daar op. Als er verzachtende
omstandigheden zijn, sta ik er voor open. Ik richt me nu op de
verantwoordelijkheid die een ieder op zich dient/of had dienen te
nemen.

Maar je hebt een punt, het is altijd lastig, Glenn. Zij die (mede)
verantwoordelijkheid dragen wijzen op de verantwoording welke zij
hadden dienen te nemen.

Ik verbaas mij ook; daar waar de Raad voor de Kinderbescherming (let
op het woord zelf) hier volledig faalt (mede) een oogje in het zeil te
houden. Niet dat ik daar zo'n voorstander van ben, maar waarom - en
ook met het grootste gemak - al ingrijpen (situatie rondom Hendrik) en
het hier (17 kinderen, en dat kennelijk in haar eentje) het volledig
af laten weten?

Dat begrijp ik dus niet.

Ook niet, dat een - niet bestaande - god hier iets mee van doen zou
hebben. Of zelfs maar als redder ingeroepen kan worden, of dat 'hij'
hen tot zich geroepen heeft, ofzo. Dat lijkt me de werkelijkheid
geweld aan doen, en op een manier  ... Geloven prima. maar mogen we
vragen hebben bij een (gelovige) werkelijkheid, die zo volstrekt
anders is dan (in dit geval) de mijne, alsook voor de kinderen die het
leven hebben gelaten.

Henk Elegeert