Wachtlijst jeugdzorg groeit (weer)

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Sun Aug 16 17:18:15 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eigenlijk denk ik dat hij niet beter weet.
Ik baseer dat op ontmoetingen met hem.
Hij heeft zich van meet af aan laten verblinden door de ideologie.
Er moesten 400 centra voor Jeugd en Gezin komen.
Of dat nuttig was? Of dat zou helpen? Of het geen geldverspilling was?
Dat was niet de vraag - het was immers goed gristelijk.
Hij heeft zich niet één keer verdiept in de praktijk van de jeugdzorg.
Of in de organisatie ervan (provincies, gemeenten, rechtbanken,
zorginstellingen, 4 ministeries, raden voor de kinderbescherming, bureaus
jeugdzorg, de mo-groep, ribw's, jeugdgevangenissen, scholen, politie, etc.
etc.).
Deze 'keten' geeft niet de 'ketenzorg' die de 'ketencoördinatie' moet
opleveren.
Maar de provincies, die leading zijn, kunnen dat helemaal niet aan.
En de provinciale politici evenmin, met permissie.

Nog even over die marktwerking: nee, Henk, er IS geen inkoopmodel bij de
jeugdzorg, dus ook geen prestatiemodel, of afrekenen-op-resultaat. Gewoon
niet. De budgetten gaan naar de instellingen en die worden geacht daarvoor
hun werk te doen.
En die doen het niet, want er is niemand die ze erop afrekent. Daarom kunnen
ze bij iedere wanprestatie weer om extra geld vragen, wat ze dan moeiteloos
krijgen (want Rouvoet's reputatie staat op het spel).
Intussen hebben de bureaus jeugdzorg (die, voordat de centra voor jeugd en
gezin er waren, het eerste aanspreekpunt waren) een extreem hoog
ziekteverzuim, en een extreme vakbondscultuur: half vijf, dus we gaan naar
huis, of er nu kinderen creperen of niet.

Groeten,

Bert.