Leeftijdsgroep zieken - was: Mexicaanse Hond

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Wed Apr 29 13:05:52 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  De CDC heeft bijna geen poen voor het doen van dergelijk onderzoek. Daar-

Heb begrepen dat ze 1,5 miljard hebben gekregen. Genoeg voor een natte
droom volgens mij ;)

>  enboven mogen wij in Nederland niet afhankelijk zijn of de CDC iets doet
>  of iets nalaat. We moeten onze eigen keuzes kunnen maken. Maar momenteel
>  kan dat zelfs niet eens. Vandaag gaat het RIVM zitten vergaderen wat men
>  VWS gaat adviseren. Dan gaat men daar weer zitten vergaderen - en er
> komen tal van vrije dagen aan, dat kan dus wel even duren (en de koffie

Denk dat het ook wel gebeurd. Ab Osterhaus lijkt me niet een man die iets
afwacht, ook gezien hij hoofd Nationaal Influenza Centrum is en zijn rol
in de SARS-virus affaire.

>  Mogelijk spelen er *twee* virus-uitbraken ? Het virus waar iedereen zich
>  zo druk over maakt is zeer besmettelijk, overspoelt de wereld maar het is
>  ongevaarlijk - en de doden in Mexico vallen door een triviaal virus dat
>  slecht overdraagbaar is maar prima gedijd in vervuilde steden als Mexico
>  City en daarom de grens niet overkomt. Als er geen pandemie komt, zal
> zoiets het wel zijn.

Die redenatie kan ik niet helemaal volgen.
Wat me wel opvalt is de leeftijdsgroep die voornamelijk getroffen wordt:
20-30 jaar.
Vermoedt wel dat er samenhang is met een leeftijdsafhankelijke
ontwikkeling van epitheelcellen in de luchtbuis. Die leeftijdsgroep heeft
kennelijk een voor deze vector zwakke plek.

Groet / Cees

PS Die luchtbuis bevat (van buiten naar binnen) verschillende groepen
epitheelcellen. De dieper liggende groep(en) zijn (nu nog) niet vatbaar
voor vogelgriep, vandaar de slechte overdracht van mens tot mens. De doden
zijn voornamelijk gevallen door direkt kontakt met kippenmest.