D66 steunt Verdrag van Lissabon

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Apr 28 21:10:20 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28 april 2009 19:39 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Cees Binkhorst <ceesbink at XS4ALL.NL>,
>
>  Weten doe ik het ook niet maar ik vrees dat het wel zo ligt.

Maar dat heeft toch geen enkele zin meer.
Het Verdag van Lissabon is allang ondertekent. ;)

Dat ondanks dat het massale, NEE. Kan het nog democratischer? ;)

http://www.europahoortbijnederland.nl/wp-content/uploads/2008/09/verdrag_van_lissabon.pdf

"
Het voorwoord

In 2009 is het twintig jaar geleden dat de Muur viel. Velen herinneren zich
de spanning en blijdschap bij de televisiebeelden uit 1989. De val betekende
het einde van de koude oorlog. Het einde van de tweedeling van Europa, het
begin van vrijheid voor miljoenen Europeanen. Een nieuw tijdperk was begonnen.
De transformatie begon, in Oost én West.

Vooruitgang is het grijpen van de kansen van vandaag en het afweren van de
bedreigingen van morgen, op basis van gemeenschappelijke idealen.
En Nederland maakt daarbij gebruik van datgene waar we van oudsher goed in
zijn: een open oriëntatie en het vermogen om over grenzen heen te kijken en te
stappen. Wij putten kracht uit onze ondernemingslust, onze nieuwsgierigheid,
onze kennis van vreemde talen en culturen. Maar naast de kansen zijn er ook
gevaren. De bedreigingen van de 21e eeuw raken ons allemaal, of het nu gaat om
terrorisme, criminaliteit of klimaatverandering. Het is voor iedereen glashelder
dat Nederland die uitdagingen niet alleen aankan.

De veranderingen in Europa sinds de val van de Muur vragen om nieuwe
spelregels. Regels die de Unie democratischer maken en meer slagkracht geven
om voor onze belangen in de wereld op te komen. Ons land vaart namelijk wel bij
een sterk Europa.

Een verdrag met afspraken tussen landen is vaak een gecompliceerd document,
met veel regels die elk misverstand tussen landen moeten uitsluiten.
In dit boekje is getracht de modernisering van de regels in het Verdrag van
Lissabon inzichtelijk te maken. Voor een succesvol Europa, in Nederlands belang.

Jan Peter Balkenende
Minister-president

Maxime Verhagen
Minister van Buitenlandse Zaken

Frans Timmermans
Staatssecretaris voor Europese Zaken
"

Ok, we weten nu waar dat ´sterk Europa´ vandaan komt.

Verder dan maar  ...:
"
Inleiding:

In 2001 stelden de regeringsleiders vast dat de Europese Unie wordt
geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, zowel binnen als buiten haar
grenzen. Zij constateerden dat de Unie democratischer, transparanter
en efficiënter moet worden. Op het externe vlak stelden zij als doel een
samenhangend en doeltreffend buitenlands beleid van de Unie. Het verkleinen
van de afstand tussen de burger en de Unie en de verdeling van bevoegdheden
tussen de Unie en de lidstaten waren daarnaast redenen met de EU-landen om
de tafel te gaan zitten en nieuwe afspraken te maken. Die bijeenkomsten werden
de Europese Conventie en de Intergouvernementele Conferentie (IG C) genoemd.
Het resultaat van dit overleg tussen alle landen was het
‘Grondwettelijk Verdrag’.

Op 1 juni 2005 heeft de Nederlandse burger in een raadplegend referendum
zijn mening gegeven over het Grondwettelijk Verdrag. Het werd met 61,6% van
de uitgebrachte stemmen afgewezen. Enkele dagen daarvoor stemde de Franse
bevolking ook tegen. In Spanje en Luxemburg stemde de bevolking vóór het
Grondwettelijk Verdrag. In andere lidstaten sprak het parlement zich er positief
over uit. De verwerping van het verdrag in Nederland en Frankrijk luidde een
periode van bezinning in, in alle lidstaten. De Nederlandse regering
organiseerde
diverse activiteiten en een omvangrijk onderzoek om beter inzicht te krijgen in
de zorgen en wensen van de Nederlandse burgers ten aanzien van Europa.

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek en van de activiteiten in de
bezinningsperiode waren in het voorjaar van 2007 de basis voor de Nederlandse
inzet voor de onderhandelingen over een nieuw verdrag.
• Het moest duidelijk zijn dat de EU geen kenmerken van een staat zou krijgen.
Maar slechts bevoegdheden kan uitoefenen voor zover de lidstaten dat hebben
toegestaan.
• De Unie moest democratischer worden. Met als inzet versterking van de positie
van nationale parlementen, vooral bij het toetsen van Europese voorstellen
voor wetgeving.
• Er werd gestreefd naar een duidelijker afbakening van de bevoegdheden van
de Europese Unie. Hierbij zette Nederland zich eveneens in voor de verhouding
tussen de interne markt en de inrichting van publieke diensten in de lidstaten
(volkshuisvesting, gezondheidszorg, enz.).
• Nederland streefde naar het verdiepen van de Europese samenwerking op
gebieden waarvan uit onderzoek was gebleken dat burgers die belangrijk vinden:
energie, milieu, klimaat, asiel en migratie, en de aanpak van
grensoverschrijdende
criminaliteit en terrorisme.
• Nederland zette in op strikte toepassing van de toetredingscriteria bij de
uitbreiding van de Unie.

De Europese Raad en de daaropvolgende Intergouvernementele Conferentie
kwamen na korte, intensieve onderhandelingen tot een nieuw verdrag, waarin veel
Nederlandse wensen zijn overgenomen. Op 13 december 2007 vond in Lissabon de
ondertekening plaats van het nieuwe verdrag.

Het Verdrag van Lissabon is feitelijk een lijst wijzigingen op de bestaande
verdragen. Voortaan heten de twee basisverdragen: 1. het Verdrag betreffende de
Europese Unie, dat onder deze naam al bestond, en 2. het Verdrag betreffende de
werking van de Europese Unie, dat voorheen het EG-verdrag werd genoemd. De
Europese Gemeenschap (EG) is helemaal opgegaan in de Europese Unie.

Het nieuwe verdrag heeft tot doel de Europese Unie, die nu uit 27 lidstaten
bestaat, efficiënter, democratischer en transparanter te maken. Verder wil het
de Unie de middelen geven om beleid te maken op gebieden die voor de burger
bijzonder belangrijk zijn: de plaats van Europa op het internationale toneel,
energie, klimaatverandering, een socialer Europa, immigratie en de
bestrijding van
internationale misdaad en terrorisme.
"

> Vandaar
>  (wat provocatief) deze subject-line.
>  Het lijkt me dat magic gedoe van Geel D66: een soort offer om een goede
>  verkiezingsuitslag te maken. Net als het aanbidden van stenen en pira-
>  mides in Amsterdam en het lopen met een doodskist door Den Haag. Dit
>  soort dingen is dermate *raar* dat er wat idioots achter *moet* zitten.

Lijkt mij ook. :) Op 13 december 2007 vond in Lissabon de
ondertekening plaats van het nieuwe verdrag. Het bord kan er dus best
nu al een tijdje staan ... ;)

Zo´n subregeltje zo aangepast.

Nee, het referendum, en D66 zal in Lissabon weleens van zich laten
horen, zoiets vrees ik. ;)

Maar al: "In 2001 stelden de regeringsleiders vast dat de Europese
Unie wordt geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, zowel binnen als
buiten haar grenzen.", en tot voor kort hadden zowel de
regeringsleiders als de Europese Unie op een crisis , niet gerekent.

Ergo: Men weet het nog steeds niet en landen als Nederland willen voor
een *sterk Nederland*, terwijl Guy Verhofstad juist aan de toekomst
wil gaan werken aan een *sterk* Europa (lees de oplossing moet
Europees zijn).

Enfin, volgens hem zijn die Amerikaans hypotheken (je weet wel: de
zwarte kousen met Dollarteken, maar minstens voor de helft leeg) nog
niets bij wat we hier in Europa zelf hebben aan dat soort zwarte
kousen hebben. En dus de echte crisis moet volgens hem nog beginnen,
aldus Guy, die zich een jaar lang heeft stilgehouden om boekskes te
kunnen lezen. Leuke, maar ook ernstige over de banken, enzo crisis, en
om er zelf een boekske te kunnen schrijven. Komt binnenkort uit ...

Henk Elegeert