De Dode Hond

Wed Apr 22 22:55:07 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 22-apr-2009, at 14:15, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Anonymus meldt, dapper weggedoken achter mijn naam,

Wie vond het ook weer nodig om het mogelijk te maken dat elke zot
anoniem op deze lijst kan posten? Dat was jij toch doctor?
En je bent er toen toch duidelijk op gewezen dat je aldus
a) een niet-bestaand probleem had opgelost, en
b) de deur had opengezet voor anoniem gepostte onzin?

Dan dus ook niet klagen lijkt me, als je desondanks in je onzin
volhardt.

Is er trouwens enig bewijs waaruit blijkt dat je niet gewoon *zelf* weer
aan het zeuren bent over je inmiddels tot op het bot afgekloven
onderwerp?
(pun intended)

>  Sterker nog: op WikiPedia,
>    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Hond
>    http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dode_Hond&action=history
>  heeft ene Erik van den Muijzenberg deze pagina bewerkt.   :-)

Klopt; tweemaal zelfs.
Sterker nog: inmiddels heb ik de pagina nogmaals bewerkt.

>  Erik heeft kennelijk ook al weer iets spiegelogisch met dit beesie...
>  Niet zo verstandig dus.

Weer een fraai inkijkje in de kortgesloten bovenkamer van doctor M.A.F.
Wie een wikipedia-pagina bewerkt, *heeft* in de optiek van onze mad
scientist 'iets' met het onderwerp in kwestie.

(Zoals ik al eens eerder opmerkte: voor iemand die beweert een exacte
wetenschap te hebben gestudeerd hanteert doctor M.A.F. een bijzonder
in-exact taalgebruik. Iets hebben met, dat hoor je tienermeisjes zeggen,
maar van een astronoom verwacht je dat toch niet. Het is het equivalent
van - als astronoom gevraagd naar de afstand tussen de Aarde en een
bepaald hemellichaam - opmerken dat de Aarde 'best wel ver' van dat
hemellichaam afstaat.)

Doctor M.A.F. heeft het trouwens met enige regelmaat over Nazi's.
Conclusie - volgens de kortgesloten bovenkamer van doctor M.A.F.  dan
natuurlijk - onze mad scientist heeft iets met Nazi's.

>  Laten we maar eens wat verder kijken...

Nee, laten we ons eerst eens afvragen hoe ik in juli 2008 op die
Wikipedia
pagina terecht kwam.

Welnu, ik ben - tja, hoe zeg je zoiets eigenlijk? - geabonneerd op een
mailinglist over zekere politieke partij. In stede van daar nuttige
artikeltjes
te schrijven keft ene doctor M.A.F. die lijst vol met zijn
vrijmetselaarsparanoia
en malle samenzweringstheoriën.

Destijds - juli vorig jaar dus - gaf ik nog weleens wat tegengas
tegen dat
wezenloze gekef - lees er het lijstarchief maar op na. Ik betoogde onder
andere dat M.A.F. - dat kan geen toeval zijn hoor, die initialen - en
de door
hem voor allerlei fraais uitgekreten halvegare Mathias Rath zich van
dezelfde
verwerpelijke techniek bedienden: zonder enig bewijs beschuldigingen
rondstrooien dat een partij miljoenen mensen vermoordt. Rath nam
daarbij de
farmaceutische industrie onder vuur en M.AF. nam Rath onder vuur.)

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.cgi?
A2=ind0807&L=D66&P=R35874&X=353B2057EA2D069428&Y=muijz%40dds.nl&m=50220

Zo kwam ik er toe eens op Internet te koekeloeren wat er nog meer
over het
begrip Dode Hond te vinden was; ik zag een Wikipediapagina, en omdat ik
nu eenmaal veel Wikipedia-pagina's edit - over duizenden onderwerpen
waar
ik niets mee heb, maar ik heb nu eenmaal iets met zorgvuldig
taalgebruik, om
in stijl te blijven - nam ik deze meteen ook maar even onder handen.

Zo zat dat.
Niets geheimzinnigs of spiegelogisch aan.

(Weleens van het scheermes van Ockham gehoord, m'n beste doctor?)

>  Op de bovenstaande WikiPedia-pagina staat,

Als ik Google mag geloven is dit in Wikipedia overgeschreven uit een
andere
pagina, maar door een technisch probleempje blijft die pagina bij mij
leeg.
Misschien hebben de Windhoosgebruikers onder ons meer geluk?
( http://www.douwehalbesma.nl/wordpress/?p=422 )

>  Wie gelooft zoiets doms ?

Ach, er zijn ook mensen - naar het schijnt zelfs exact geschoold -
die overal
een samenzwering van vrijmetselaars in schijnen te zien, en die daar een
complete aan zekere politieke partij gewijdde mailinglist mee
volblaffen...

Met daarbij de aantekening dat het verhaal over de naam van dat eiland
mij waarschijnlijker voorkomt dan die samenzweringstheorieën.

>  Het eiland zelf staat op,
>     http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand%3AEemmeer.JPG

Ja, dat was een nuttige opmerking; ik heb die foto nu aan het artikel
over
Dode Hond toegevoegd.

(Ik heb trouwens meteen maar even vermeld dat het eiland bestuurlijk
gezien onder de gemeente Blaricum valt.
Ik heb nochthans in het geheel niets met de gemeente Blaricum.)

>  De foto is genomen door ene Gerard Meijssen,
>     http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker%3AGerardM
>  en die schrijft hier,
>     Een verlichting moet over onze cultuur neerkomen
>         ^^^^^^^^^^^

Nee, op de pagina in kwestie staat een (enigszins aangepast) *citaat*.
Van Marc Reynebeau, die op 9 november 2004 in de Belgische krant De
Standaard een opiniestuk schreef waarin hij opriep om "de voorkeur te
geven aan het door de Verlichting geïnspireerd debat, in plaats van
wederzijds gescheld, wat mogelijk leidt tot polarisering en geweld".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marc_Reynebeau

Een tijdje was het 'op' Wikipedia in de mode om die opvatting te onder-
schrijven, en het ligt overigens ook erg voor de hand dat de deelnemers
aan een project dat beoogt een vrij toegankelijke encyclopedie over
alles te schrijven, zich geïnspireerd voelen door de Encyclopedisten van
De Verlichting. Alweer:  niets bijzonder aan.

(Valt me toch tegen hoor doctor. Hebben ze je nooit het verschil tussen
iets schrijven en iets overschrijven weten uit te leggen?
En welke consequenties heeft dit dan voor het proefschrift waarop je
schijnt te zijn gepromoveerd?)

>  Hieronder staat een Indigo-plaatje van een vijfpuntige ster: Sirius -
>  het oog van de Dode Hond.

Dat is een zogeheten Barn star. In Wikipedia worden dergelijke sterren
door de deelnemers uitgedeeld om elkaar een veer op hun hoed te steken;
een wat malle gewoonte waarvan ik mijzelf heb gevrijwaard door op mijn
gebruikerspagina een verbodsbordje op te nemen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Barn_star_free_zone.png

Tot zover Wikipedia.

We moeten nog even een andere kwestie behandelen, namelijk de
kortsluiting in zekere bovenkamer.

Nadat hier op de lijst weer eens wat over honden was gekeft - ditmaal
over
een film waarin een vliegtuig werd gebouwd, meen ik - ging ik
opnieuw  op
zoek naar aanvullende informatie, wat in dit geval een beetje het
karakter
van een U-bocht kreeg doordat ik op een pagina over hetzelfde onderwerp
stuitte, maar helaas volgekwekt door dezelfde doctor M.A.F.

En via deze pagina kwam ik op een andere, en zo las ik tenslotte dat
onze
doctor zijn hele leven nog nooit iets van belang heeft uitgevoerd,
omdat hij
al sinds de jaren zeventig aan het chronisch vermoeiheidssyndroom
zegt te
lijden - dat is een syndroom, het bestaan waarvan nog door geen enkel
meetinstrument is kunnen worden vastgesteld - wat hem er overigens niet
van weerhoudt lange fietstochten te maken (ik ben na een lange
fietstocht
ook weleens een beetje moe, maar het zou niet bij me opkomen om daar
vervolgens een uitkering aan te ontlenen en op kosten van hardwerkende
Nederlanders een mailinglist vol te keffen met malle
samenzweringstheorieën)
of een keer per jaar naar een bevriende alterneut af te reizen die
best bereid
is te verklaren dat onze doctor nog steeds MAF is en niet tot werken
bekwaam,
wat de doctor dan weer een jaar gratis fysiotherapie oplevert...

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.cgi?A2=ind0901E&L=ME-NET&P=R2320

En wat zegt ie dan?
Pootje, geef eens pootje.
Braaf, braaf.