Vitaal Erfgoed: Fusiepartij bepleit

Tue Apr 7 10:03:10 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   De Pers
Datum:  7 april 2009
Auteur: Kustaw Bessems

Fusiepartij bepleit - 'Vrijzinnigen, verenigt u!'
Oud-leider van D66 en burgemeester van Nijmegen Thom de Graaf wil een nieuwe
vrijzinnige beweging.

'Het is ongelukkig dat het vrijzinnig gedachtegoed is verspreid over
partijen', zegt Thom de Graaf. 'Een vleugel van de PvdA, een vleugel van de
VVD, een deel van D66 en een stuk GroenLinks. Een krachtiger bundeling zou
mooi zijn.' De Graaf is initiatiefnemer van bijeenkomsten met kopstukken van
al die partijen in de afgelopen twee jaar. Resultaat is een bundel met
stukken van die prominenten over politieke vrijzinnigheid, in het boek
omschreven als liberaal, anti-dogmatisch en kosmopolitisch.

Ter ziele

De Graaf begon aan het project met partijgenoten Alexander Rinnooy Kan
(SER-voorzitter), Hans Wijers (Akzo-topman), Roger van Boxtel
(Menzis-bestuurder) en Wim Dik (hoogleraar). 'Het ging najaar 2006 heel
slecht met D66 en voor ons was duidelijk: als de partij ter ziele is, mag dat
niet het eind zijn van het vrijzinnig erfgoed. Bij de PvdA en VVD was de
vrijzinnigheid ook in het gedrang, want die waren in concurrentie met de SP
en PVV.'

Brainstorm

Daarop werden brainstormsessies gehouden onder de noemer Vitaal Erfgoed, over
thema's als onderwijs en integratie. Onder de deelnemers burgemeester Job
Cohen van Amsterdam (PvdA), oud-minister en lid van de Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid Pieter Winsemius (VVD) en oud-Groen-Links-leider
Paul Rosenmoller. 'Het was niet de bedoeling dat de mensen aan tafel een
nieuwe partij zouden stichten', zegt De Graaf. 'Maar de vraag werd wel
opgeworpen: zou het nodig of nuttig zijn? Ik moet het als oud-partijleider
niet doen, maar ik vind het een interessant idee.'

'Ik snap het als Alexander Pechtold nu zegt: het gaat goed met D66, ik ben
niet geinteresseerd.' Toch kan het boek stimulerend werken, denkt hij. 'Als
van andere kanten het debat wordt gevoerd over hoe je je kunt versterken met
nieuwe allianties, moet een partijleider niet zeggen: ik weiger daarover te
spreken. D66 is een voertuig voor ideeen. Als er een nog beter voertuig kan
komen, dan heb ik daar geen moeite mee.' Rinnooy Kan en Dik laten zich
terughoudender uit over een eventuele nieuwe partij. Sommige deelnemers aan
Vitaal Erfgoed staan hier zelfs afwijzend tegenover. Zij wijzen bijvoorbeeld
op eerdere mislukte pogingen om partijen te starten.

--------
(c) 2009 De Pers