Uitgebankierd: The Day after

Tue Sep 30 13:30:42 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is ook nog steeds zo dat banken omvallen als te veel klanten ineens
hun vrije tegoeden opnemen, al garandeert de staat een bepaald maximum
naar de klanten als de bank omvalt.
Elke bank heeft slechts een gering vermogen ivm de schulden en tegoeden.
Omdat alle of bijna alle banken slechte leningen overnamen,
en ze niet van elkaar konden weten via informatie van de toezichthouder
hoe dergelijke goede slechte tegoeden en overigens ook andere
ondoorzichtige risico's van moderne complexe financiële produkten de
stabiliteit van collega's van wie ze mede hun afhankelijk zijn in het
financieel verkeer, moeten ze nu allemaal tegelijk uitstappen op hget
verkeerde moment. Transparantie dus meer openheid kan remmend werken op de
neiging allemaal dezelfde risico's aan te gaan.