Geheime geschiedenis van de wereld

Sat Sep 27 11:06:14 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Raimond De Tempe <raimond.detempe at GMAIL.COM> schreef,
>Het is een hele fundamentele stap om echt afscheid te nemen van de kindheid
>- papa en mama zijn handelende actoren - en te beseffen dat het blinde,
>domme krachten zijn, in een complexe veelheid, en dat er dan toch zoveel
>redelijk lijkt te functioneren in mens en natuur.

 Kennelijk.
 Heel jammer. Ook Hulspas trapt er opnieuw men open ogen in.

 Het rare van Marcel Hulspas is dat hij met zijn stichting Skepsis voortdurend
 van alles ontwaart dat niet klopt (bravo), uithaalt naar 'pseudo-wetenschap'
 (opnieuw: bravo) maar niet doorheeft dat 'pseudo-wetenschap' een ander woord
 is voor 'alchimie' en 'alchimie' weer een ander woord voor 'Vrijmetselarij'.
 Hulspas is al jaren en jaren met deze zaak bezig maar heeft nog steeds niet
 door waar hij zoal tegenaan is gelopen.
 Hij neemt de uitspraken van verlichte gelovigen *letterlijk* in plaats van
 te kijken wat er achter schuil gaat. Voor hem betekent science nu eenmaal
 'science' en geen 'signs'. Voor hem is '1984' van Orwell een toekomstroman
 in plaats van een accurate beschrijving van onze wereld waarin Vrijmetselaars
 het verleden bepalen. 'Klimaatsverandering' gaat over het het veranderen van
 het klimaat en niet over Herakles (klimaat) en Proteus (verandering). [Gister-
 avond was er trouwens een Proteus-film op TV: 'Extreme Measures' - waarin in
 alle buitenopnamen Sirius stond te schijnen - maar ja, hoeveel mensen zien
 zoiets tegenwoordig ?]

 Als dit soort skeptici een zeskleurige regenboog zien, dan merken ze op dat
 er zeven kleuren in een echte regenboog zitten en daarmee heeft het onder-
 werp voor hen afgedaan. Ze vragen zich niet af waarom die zevende kleur is
 weggelaten. Voor mij was dit nu juist weer de eerste vraag die ik stelde.
 Waarom ziet men voortdurend Zonsverduisteringen op de TV ? Dit soort vragen
 horen skeptici zich te stellen - maar ook veel skeptici zien niet waardoor ze
 omringt worden. Ze trappen net zo goed in de val die verlichte gelovigen voor
 mensen zetten. Ze zien die Zonsverduisteringen op de TV niet eens, zo geher-
 senspoeld kunnen ook skeptici zijn.

 Ze wijzen 'aliens' af maar vragen zich niet af wat mensen bezielt die tele-
 patisch contact met Sirius menen te hebben en hebben niet door dat onze
 wereld wordt bestuurd door dergelijke gekken. Voor hen is Mercurius nog
 altijd een planeet en geen sterrenbeeld. Voor hen gaat het bij een Zonsver-
 duistering om een samenstand tussen Zon, Maan en Aarde - het komt niet bij
 ze op dat het gaat om een samenstand tussen Zon, Maan en Mercurius. De Dode
 Hond kennen ze louter als een stoffelijk overschot; dat onze wereld (en on-
 getwijfeld ook in het boek in kwestie) draait om een Dode Hond, klinkt te
 absurd om zelfs maar een seconde te overwegen.

 Ik ken dat boek niet dat Hulspas heeft beproken (ik lees dit soort boeken
 nu eenmaal niet) maar als ik afga op wat ik in De Pers zie, klopt het aardig.
 Hulspas wijst het af omdat hij zich niet kan voorstellen dat er iets achter
 datgene ligt dat hij afwijst - hij trapt met open ogen in de val die voor de
 materialist wordt gezet. Vrijmetselaars lachen zich een kriek als ze derge-
 lijke boekbesprekingen zien. Niet alleen weer een zieltje naar de verdommenis
 geholpen (de eigen reincarnatie is veilig gesteld), maar eentje die precies
 datgene propageert dat Vrijmetselaars gepropageerd wensen zien.

 Hulspas is slim genoeg om het te zien, hoor - maar ook hij ziet het niet. Hij
 geeft af op de boodschapper maar het ontgaat hem dat hij de verkeerde heeft
 uitgekozen. Van die andere boodschapper is'ie zich immers niet bewust...

 Als skeptisch materialist kan men al die occulte dingen wel degelijk zien.
 Alleen gelooft men, in tegenstelling tot degenen die verlicht zijn, niet in
 het sprookje...