Groene, Paarse en Gele periode van D66: Proteus, Hervormingen, 'Change' en de Olifantenman

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Sep 20 01:37:04 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Nu je zo'n beetje de enige bent die nog post op deze lijst en je daarbij
persisteert in een geel bericht, vraag ik me toch af of je ooit gehoord,
gelezen dan wel nagedacht hebt over:

1) de selectieve perceptie: je ziet wat je ziet. Toen ik ooit tijdens mijn
werk  bij de Zwolsche Algemene kenbaar maakte, dat ik met een blauwe mini
vanuit mijn gele (sic!, kijk in Oog in Al) huis naar het fraaie gebouw van
Z.A. wilde reizen, bleken al mijn collega's iedere dag en overal blauwe
mini's te zien rijden en ik kreeg bij de vrijdagnamiddagborrel het verwijt:
Lekker orgineel.

2) al heel lang is bekend, dat wij mensen ons via bepaald patronen gedragen,
en ook zo handelen. In sommige religies, zoals bij de oude Grieken, zijn die
handelingen benoemd, handelbaar gemaakt, en zo werden antropomorfe goden als
Zeus, Hera, Hermes, Poseidon, en halfgoden als Heracles en later via
Vergilius Jupiter, Venus, Neptunus et alea de zinnebeelden van onze
menselijke handelingen als ambitie, verliefdheid, macht, tederheid en
geweld.

3) Jij ziet opeens geel, omdat je een samenzwering hebt ontdekt van mensen,
die al eeuwen bezig zijn de gevestigde orde om ver te gooien. Het zijn
bouwvakkers, metselaars, vrije individuen. Ik zie niet in, hoe , op welke
manier, met welke middelen zij zich de macht hebben toe geëindigd.

Jij bent verdwaald in de details. Daarover hoef je niet te posten.

Groet,

Tjerk