Metroblues

Fri Sep 12 19:16:24 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Los van de technologie,

De Noord-Zuidlijn, eigeblijk Noordoost-Zuidwestlijn
is een parallellijn met de Zuid-Oostlijn,eigenlijk Zuidlijn,
die immers na Amstel CS afbuigt naar meteen RAI en WTC (ja de zuidas).

Roel Poppe (PvdA), vml. topbestuurder UvA (Univ. v. Asd.),
ageerde dan ook tegen de miljarden rijksgeld-verspillende "NZ"-parallellijn
en becijferde zijn machtige partijgenoten in dat andere Amsterdamse
bestuurscollege, dat een fractie van het geld afdoende zou zijn,
om alle knelpunten in metro- en tramnet met extra infrastructuur op te
lossen.

Het doortrekken van de ringmetrolijn van Zuid(oost) via zuidas en west
naar Sloterdijk en Isolatorweg in werkgebied oost van ringweg west en
Sloterdijk: nog 2 haltes goedkoop bovengronds langs spoorlijn naar
NS CS dat in werkelijkheid het meest decentrale punt van Amsterdam is.
Voordeel: de gigangtisch onrendabele laatste eindstukken van raillijnen
vervallen, immers men vangt evenveel geld van reizigers op elk sppordeel in
elk voertuig als een rinlijn echt een ringlijn is,
treinen kunnen meer doorstomen, mensen pakken metro's ook van dat decentrale
knoopunt dat NS CS heet naar Sloterdijk e.o. (veel kantoren en bedrijven) en
naar het 200.000 inwoners tellende Amsterdam West.
Zo ontlast je ook het overvolle paardentramsysteem dat vooroorlogs
geent is op de oude centrum en wijken binnen de ringweg.

Ander deel van geld had besteeds kunnen worden aan oplossen knelpunten in
tramnet, dat uiteraard van de onzinnige spaakstructuur naar het dode oude
centrum een metrostructuur moet krijgen zoals in elke stad behalve
Amsterdam:
L- of Z-vormige lijnen die elkaar kruisen, van de woonwijken naar werk- en
schoolcentra e.d. Nu is de niet afgemaakte ringlijn toptaal overbelast: de
meeste werknemers en scholieren en studenten reizen uit de vele wijken van
groot-Amsterdam tot en met Almere immers naar de vele werk- en
opleidingswijken, slechts weinigen moeten naar het decentrale centrum, nu
moeten velen door het paardentramstelsel er wel doorheen, want nog steeds
veel te veel treinen kringelen via ongelooflijke omwegen supertraag naar dat
eiland in het IJ, en omdat er alleen een metrobuis is naar Amstel-CS en dus
straks 2 parallelbuizen richting zuid, moetne velen met die paardentrams
naar de echte centra van Amsterdam, waar gewerkt en gestudeerd wordt door
honderdduizenden.

Fritz van Rikxoort