Garmanbozia: Scotoma

Sat Sep 6 09:44:28 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vind de blinde vlek geen goed paradigma, Marc,

Voor wat men over het hoofd ziet.

Het gaat jou er juist om dat wat iedereen wel kan zien,
door zichzelf-voorgeprogrammeerden niet bekeken wordt,
of weggedrukt of ingevuld,
wat wel lijkt op hoe we de blinde vlek invullen.

Ik onderken met jou dat we open moeten blijven
en daartoe onze primaire onderbewuste interpretaties
kritisch moeten beschouwen, bewust moeten maken.

Het verschil tussen open en gesloten houdingen
is dus m.i. niet of men iets ziet of kan zien,
maar of men iets objectief wil zien of wil inpassen.

Dat verklaart dat Pim Fortuyn voor concurrenten
zoals onze Thom de Graaf en medestanders dichtbij,
eerst meteen een Hitler moest zijn,
en achteraf een talent aan wie ze een voorbeeld nemen.
Uiteraard speelt hypocrisie en opportunisme er doorheen.
Dat gewone kiezers een heel ander beeld hebben,
niet misvormd door persoonlijke belangetjes,
niet dwangmatig ingepast in de eigen oude werkelijkheid.

Ander voorbeeld is het CWI, dat het slecht deed in evaluaties.
Het CWI meldde dan intern dat het positief scoorde.

Of zelfs bij kiezers die niet open zijn,
als Den Uyl zei wat Wiegel vond,
waren PvdA-ers het ermee eens,
en als Wiegel zei wat Den Uyl vond,
waren VVD-ers het ermee eens.
Het klapveecongressyndroom van D66 is niet anders.

Kennelijk zijn er weinig mensen
die kunnen leven met tegenstrijdigheden:
hun leider moet okay zijn en altijd gelijk hebben.
En ze hebben deels niet in de gaten hoe ze misvormen.

Fritz van Rikxoort