Kijktip: Oplichten met astrologie

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Sep 3 23:21:20 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach ja, en winst maken schijnt op zich ook al verdacht te zijn... En
liefdadigheid is ook maar ouwe roomse aflaat waar Luther e.a. tegen
ageerden... Dat zal allemaal wel, maar het gebeurt/de - ik zie liever wat
ruimere context. Misschien ben ik wel een beetje een pessimist: de
menschheid wil immer bedrogen worden etc. Bedrog is er altijd wel,
interessanter is welke vormen het aanneemt en welke sociale groepen er bij
betrokken zijn als dader of slachtoffer. Dat die astrologie etc. Zum Kotsen
is, lijkt me juist, maar dan ben je er nog niet uit, denk ik.
Een hint: waarom zijn er toch vooral zoveel vrouwen klant bij alternatieve
genezers, kaartleggers? Een taboe om dit zo aan te kaarten? Een gevolg van
de 20% lagere salariering van vrouwen? Opvoeding?

Kijk dat vind ik concreet. Ik verwijs even naar een opiniestuk van
astronoom Icke in de NRCH van vanavond - hij legt tenminste uit welke vele
punten in de astrologie gewoon onwaar zijn. Dat kan zelfs een totaal
ongeinteresseerd persoon begrijpen. Moet je er dan ook tegen zijn?
(PvdAkiezers kunnen veel bezwaren hebben tegen concreet PvdAbeleid en toch
PvdA blijven stemmen).
En wat voor zin heeft het om er tegen te ageren? Dat is de volgende vraag -
en daar komt onze astronoom niet aan toe. Andere discipline? Een permanent
sociaal / cultureel verschijnsel vergt een multidisciplinaire verklaring.
En is dat dan tegelijk bestrijding zoals vele modernisten uit de
Verlichting en de Sociaal-Democratie dachten/hoopten?

Dat die astro-opvulprogramma's nu gestopt zijn komt eenvoudig door een
journaliste  in undercover die nadeed wat de daders deden als
öngekwalificeerde" kracht. In wezen om een formele reden - filosofen hebben
voor zo'n analogie een term dacht ik. Dus niet het 'argument' maar het
'nabootsen' maakte voortgang onmogelijk.
hv,u
-----