Uitgebankierd: Eigenaar Icesave blijkt oplichter

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Oct 13 12:32:27 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz,

http://www.dnb.nl/over-dnb/veelgestelde-vragen/vragen-over-banken/dnb148053.jsp

"
Vraag

Hoe werkt het depositogarantiestelsel.

Antwoord

Of het geld dat u aan uw bank heeft toevertrouwd door het
depositogarantiestelsel wordt gedekt, is afhankelijk van drie
factoren:

    * Valt uw bank onder het depositogarantiestelsel?
    * Valt uw product onder het depositogarantiestelsel?
    * Valt u zelf, als rekeninghouder, onder het depositogarantiestelsel?

U kunt bij uw bank informeren of het product dat u bij die bank heeft
afgesloten of wilt afsluiten onder een depositogarantiestelsel valt.
Alle banken – ongeacht hun land van herkomst – zijn wettelijk
verplicht u hierover te informeren.

Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel?
In Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van DNB
vallen onder het depositogarantiestelsel. Wilt u weten of uw bank in
deze categorie valt? Kijk dan in het Wft-register.  Uw bank valt onder
het depositogarantiestelsel als in de linkerkolom staat 'Uitoefenen
van het bedrijf van bank met beleggingsdiensten (2:13 lid 1)' of
'Uitoefenen van het bedrijf van bank of electronisch geldinstelling
(2:12 lid 1)' of 'Kredietinstelling aangesloten bij centrale
kredietinstelling (3:111)'. Elektronisch geldinstellingen vallen niet
onder het depositogarantiestelsel.
"

... is dat en antwoord op al je vragen?

Verder biedt deze ook een en ander ....
http://www.dsbbank.nl/sparen/

Maar, ik ben het met je eens. Ik zie niet waarom de risico´s door de
belastingbetaler er op afgerekent moet worden en vooral de laagst
betaalden die nauwelijks of niet gebruik kunnen maken zelfs van
regelen die beslist voor hen niet bedacht zijn.

Het heeft er alle schijn van dat zij die zich tot heldendom opwerpen
(Kabinet Balkenende c.s.) geen notie hadden, en nog steeds hebben, van
wat er mis is met het systeem.

Het feit dat ´de witte boorden´ maar kunnen doen wat ze willen zonder
voor de shit op te hoeven draaien lijkt verdacht veel op de ´waste,
fraud and abuse´ cultuur zoals die ook  in de USA geldt.

Het is daarom verdomde jammer dat het systeem niet in elkaar kan
(lees: mag) klappen. We zouden meteen verlost zijn of worden, terwijl
de onzin die nu gewoon (zo moeten we vrezen)  door zal blijven gaan.

Henk Elegeert

Op 13 oktober 2008 09:21 heeft Fritz van Rikxoort
<fritz at rikxoort.demon.nl> het volgende geschreven: