Bert zeg er eens wat van...

Fri Oct 10 08:06:50 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is met wat, Martijn,

De speculanten al dan niet met belastingaftrekverdubbelde tophypotheken
krijgen in paniek van Wouter toch maar mooi opnieuw vergoed van jouw geld,
en jij kan alleen beredeneren hoe slecht en dom de overheid het kapotregelt.

Ik ben het ook met je eens dat de vele uiterst kwalijke
sigaren-uit-eigen-dozen- en sigaren-uit-andermans-dozen-regelingen
waarschijnlijk niet afgeschaft gaan worden, de facto zijn er al weer vele
bijgekomen immers. Maar dat stemt me wel somber dan over de gezondheid van
onze westerse, zogenaamd democratische economieën. Je zou gaan hopen dat de
wal het schip echt keert, en dat de crisis zo diep wordt als in de jaren 30,
opdaqt we opnieuw moeten beginnen op zijn Drees'. En dat het uitdelen op de
pof en op de kosten van anderen daarna decennia niet tergukeert, maar ook
dat lijkt valse hoop, zo de geschiedenis leert.

Conclusie: ook maar mee gaan doen met tophypotheken en link beleggen en dom
sparen i.p.v. risicomijdend? Cynisch, ja, maar wat anders?

Een hoogleraar in Nova of bij Pauw&Witteman vertelde trouwens gisteravond
dat hij het ook oliedom vind hoe de overheid zoals Marc het noemt
nu met goed geld naar slecht geld smijt.
Hij wees erop dat de slechte leningen in de VS die nu 20% minder waard zijn
nota bene grosso modo voor 80% zijn afgeboekt, zwaar overdreven dus,
en dat het veel goedkoper zou zijn direct die 20% te dekken die niet kan
aflossen nu, dan zoals in de VS voor 700 miljard banken te redden.
Dat komt aardig overeen met de 62 miljard die onze Amerikaanse vriend noemt,
het bedrag nodig om de hypotheken af te lossen van huizen die nu
dichtgetimmerd zijn. De waardevermeerdering bevat immers ook al een
schatting dat meer huizen zouden moeten worden dichtgetimmerd van mensne die
binnenkort ook niet zouden kunne aflossen.

Fritz van Rikxoort