Zelf rekenen aan klimaatdata: Update+URL

Tue Oct 7 11:18:23 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onlangs liet ik zien hoe men zelf aan klimaatdata kan komen en daaraan een
beetje kan rekenen,
   https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0809&X=&L=D66&P=R17390
   https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0809&X=&L=D66&P=R17976

Ik heb de zaak zojuist bijeen geharkt en op een web-pagina gezet,
   http://www.fluks.combidom.com/fluksweb/climate.htm
waarbij de huidige situatie kan worden vergeleken met die tijdens het herfst-
punt. Daarenboven heb ik de data van september 2008 aan de eigen berekeningen
toegevoegd en alles omgezet naar het Engels.

Dit valt op,
 * Het Noordpool-ijs bereikte inderdaad een minimum op de eerste herfstdag.
   Bij de Zuidpool was er toen wel een maximum maar eigenlijk is dat er nog
   steeds (de totale hoeveelheid ijs neemt derhalve momenteel flink toe).
 * Al die verhalen over 'een ijsvrije Noordpool binnen drie weken' begin
   september waren op niets gebaseerd maar er werd in de media niets herroe-
   pen. Kennelijk is het van belang dat mensen geloof aan blijven hechten
   aan iets dat aantoonbaar onjuist is.
 * Sterker nog: afgelopen september lag er meer ijs dan in september vorig
   jaar (maar toen was er ook erg weinig). Uberhaupt lijkt er een trend dat
   er weer iets meer ijs komt en niet minder.
 * Dat verhaal van een 'Westelijke route' was onzin: de Oostelijke route lag
   immers open. Men kan gewoon via de Noordpool naar het Verre Oosten. Ook
   vandaag nog.
 * Nederland kan zo te zien een klein stukje Noordpool claimen: er ligt geen
   land tussen West-Nederland en de Noordpool.
 * Er bestaat zoiets als een 'Climate Exchange'. Kennelijk zit er ook wind-
   handel in.

Ik zal eens kijken wat ik er nog aan kan toevoegen.