D66 quo vadis?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Nov 10 10:39:53 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Natuurlijk, meer leden, ontzettend veel nieuwe leden. En in de peilingen
negen tot veertien zetels. Prachtig, het Pechtold effect ten top.

Ik zie op tv een groepje jonge D66-ers op theevisite bij Brinkhorst. Hij
zit als een soort sinterklaas in een luie stoel, zijn zitten op krukjes
om hem heen en lachen ostentatief om het grapje dat hij zojuist gemaakt
heeft. De jonge garde bij de oude rot. Erbij werd verteld dat dit een
"geselecteerd groepje jonge talenten" is. Geselecteerd? Pardon? Door
wie? Op welke criteria? En: kiezen we onze mensen niet meer?
Bovendien: "deze jongeren vormen waarschijnlijk de nieuwe kamerfractie
van de komende kabinetsperioden". Weer een hartgrondig pardon? Is dit
groepje reeds geselecteerd om de kamerfractie te gaan bemannen en
bevrouwen? Staat dit al vast? Nogmaals: door wie geselecteerd? Door de
Leider en zijn vriendenkring himself ("handpicked by the Leader" heet
dat in de VS)?
Die D van dat mooie nieuwe logo van ons verbleekt meer en meer. Het is
het oude, voor mij al jaren bekende liedje: vriendjes, geselecteerden,
benoemingen, en achteraf democratisch legitimeren. Het model
Dittrich/Pechtold dus. En geen haan die ernaar kraait. Applausjes op het
congres, ongetwijfeld.
We zitten in de lift, dus nu niet moeilijk doen. Voorheen: het gaat
slecht, dus niet moeilijk doen. Kortom: niet moeilijk doen, nooit.

En dan A.J. Boekesteyn. Steekt publiekelijk de loftrompet voor Pechtold.
Grote kritiek op Rutte. Als er één aanwijzing is voor de verrechtsing en
de de-democratisering van onze partij, dan is dit het wel. Boekesteyn is
het rechtse stemgeluid van de VVD, en hij vindt Rutte te links, en
Pechtold geweldig. Tja, dan weet ik genoeg. Al die nieuwe leden vormen
het eagere carrieregerichte rechtse volkje dat buigend, glimlachend en
om grapjes lachend bezig is zijn politieke carriere op te bouwen. Zoals
Pechtold dat ook zo mooi heeft gedaan.
Ik gun het ze van harte. Geloof me, ik gun het ze écht van ganser harte.
Maar met democratsering, links liberalisme of liberaal-democratische
spirit heeft het niets te maken. D66 is gewoon een rechts-liberaal
partijtje aan het worden, beetje corpsballerig, waarbij rechtse thema's
als individualisering, anti-etatisme, vrije markt en verlichting de
boventoon voeren. (Overigens: ben zelf ook corpslid geweest, dus herken
het meteen).
Voor het MKB, kansarmen, ontslagenen, nieuwe armoede, egoisme en
hebzucht is geen plaats. Het zijn de rijke en succevolle accountants,
consultants, marketingmensen, reclamemensen, de rijke homo's en
(opkomende) "kunstzinnigen" die de toon bepalen.De nieuwe kansrijke klasse.
Nee, D66 is mijn partij niet op dit moment. Ik ben lid van een traditie,
een traditie die stervende is. Bewust is ge-euthanasieerd, onder andere
door Jan Terlouw. De traditie van radicale democratie, progressief
liberalisme, waarlijke socialoe bewogenheid en oprecht milieubewustzijn.
Voor een deel de "kroonjuwelen"die, zoals Terlouw altijd glimlachend
vertelt, "Heel mooi in de kast staan en goed worden bewaakt". Jaja.

Aan mijn lijf voorlopig even geen D66-mayonaise.Succes, partijgenoten.
Immer Gerade Aus!

Groeten, Hein