Euroreferendum, progressief en conservatief

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed May 28 17:30:36 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28-05-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>   In Trouw,
>     http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article998063.ece/Laatste_kans_op_EU-referendum_verkeken
>   staat,
>  >Laatste kans op EU-referendum verkeken (...)

Zou de draaimolen Pfda niet opnieuw van standpunt kunnen veranderen?
Het enige argument dat ze hadden was immers dat ze van standpunt waren
veranderd. Het ´waarom´ ervan hebben ze niet uit de doeken gedaan.

> De coalitiepartijen CDA,

Onvoorstelbaar hoe zo´n CDA(rat) (M)ormel in een paar seconden de
vertegenwoordigende democratie voor joker zet. Illustratief de
minachting voor diezelfde burger die hen verkozen heeft. Dient
herhaald te worden, dit ipv. de zendtijd voor Politieke Partijen.
Kortom: het ware gezicht van het CDA.

>  >PvdA, ChristenUnie blijven zich net als VVD en SGP verzetten tegen een
>  >nieuwe volksraadpleging. (...)

Dat lijkt me onzin. Eerst wel een referendum, en nu niet?

>  >(SP) met steun van D66, GroenLinks, PVV en Partij voor de Dieren een
>  >initiatiefwetsvoorstel in voor een referendum, dat dinsdag werd besproken
>  >in de Tweede Kamer. (...)

Prima inzet

Voor een belangrijk deel gevolgd  ...

http://www.nu.nl/news.jsp?n=1586463&c=11&rss
"
Dat de Nederlandse regering de burger negeert door geen referendum
over het Europees hervormingsverdrag te houden, is te vergelijken met
het dictatoriale bewind van de Zimbabwaanse president Robert Mugabe.

Die uitspraak kwam fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij
voor de Dieren dinsdag op flinke kritiek te staan van staatssecretaris
Frans Timmermans (Europese Zaken) en de PvdA.
"

Ik kan me wel vinden in de vergelijking. Eigenlijk is de minachting
voor de burger/kiezer hiermee nog niet echt tot uitdrukking gebracht.
Als het de eerste nagel in de doodslkist van de vertegenwoordigende
democratie wordt, heb ik daar in iedergeval vrede mee. Ze weet in elk
geval hoe ze met dieren (ratten en honden) om moet gaan. :)

> Het debat wordt donderdag voortgezet en
>  >vervolgens moet de Tweede Kamer nog stemmen over het wetsvoorstel.

Hopelijk wordt het dan weer een inhoudelijk debat ...

>   Dat laatste zal dan wel fout gaan - maar in elk geval doet het mij deugd
>   dat D66 als voorstander van de Grondwet voor een referendum daarover is
>   - een referendum waarbij de burger deze tweede versie van de Grondwet
>   uiteraard opnieuw zou hebben afgewezen.

Die kans wordt hen ontnomen, en op ´argumenten´ waard de honden (Laffe
beesten) geen brood van lusten. Voor wie ooit nog Pfda zou willen
stemmen, die leze eerst en vooral de meest belachelijke reacties van
de Pfda. Zumm Kotzen, werkelijk !!

Het teiltje graag ... Urghhh ... Gatver de gatver.

> De burger heeft echt niet tegen
>   de eerste versie gestemd omdat daarin een vlag en een volkslied staan -
>   dat was louter de zoveelste leugen van Balkenende. Als de tweede versie
>   wordt aangenomen, dan verdwijnt omgekeerd de blauwe duivelsvlag niet en
>   dat deuntje van Beethoven zal ook niet minder vaak klinken.

Men had al niet begrepen waarom  waarom de burger/kiezer zo
overtuigend NEE had gestemd en het vervolg erop kon al evenmin
overtuigen dat het nu  wel de keuze van de burgers/kiezers is. Met een
referendum kun je dat nu in elk geval wel toetsen !!

>   Onnodig te zeggen dat dit alles de EU er niet populairder op maakt. De
>   gang van zaken toont nu juist aan waarom de burger niets van de EU moet
>   hebben. De EU is een dictatuur waarin de burger geen enkele rol speelt.

Dat is heel wat anders dan het Europa van de burgers,  zoveel is helder.

>   Samenwerken is prima maar samenbundelen draait altijd en eeuwig uit op
>   de grootste ellende. Er hangen in deze wereld aanzienlijk minder dingen
>   samen dan mensen lijken te denken. Het is juist goed als er verschillen
>   zijn, het is juist goed als niet alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Samenwerken met je ook samen doen, en niet van bovenaf opgelegd krijgen.

>   Dan krijgen die alternatieven een kans die ons mogelijk ooit weer een
>   stapje verder brengen of de boel overeind houden als de zaak weer eens
>   instort. Dat zoeken naar nieuwe wegen, Gele leden van D66, is zowaar de
>   definitie van 'progressief'; het betreft een middel en niet een doel.
>   Samenbundeling is per definitie conservatief: alles moet *hetzelfde* en
>   als er iets eenmaal is doorgedrukt dan mag er absoluut niets meer ver-
>   anderen; doel en middel vallen samen.

Respectloos omgaan -  zelfs niet (h)erkennen - van de belangen van
anderen. Kortom: discriminerend optreden onder het mom van
´samenwerking´ !!

Henk Elegeert