Euroreferendum, progressief en conservatief

Wed May 28 16:23:16 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 In Trouw,
    http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article998063.ece/Laatste_kans_op_EU-referendum_verkeken
 staat,
>Laatste kans op EU-referendum verkeken (...) De coalitiepartijen CDA,
>PvdA, ChristenUnie blijven zich net als VVD en SGP verzetten tegen een
>nieuwe volksraadpleging. (...) Desalniettemin diende Harry van Bommel
>(SP) met steun van D66, GroenLinks, PVV en Partij voor de Dieren een
>initiatiefwetsvoorstel in voor een referendum, dat dinsdag werd besproken
>in de Tweede Kamer. (...) Het debat wordt donderdag voortgezet en
>vervolgens moet de Tweede Kamer nog stemmen over het wetsvoorstel.

 Dat laatste zal dan wel fout gaan - maar in elk geval doet het mij deugd
 dat D66 als voorstander van de Grondwet voor een referendum daarover is
 - een referendum waarbij de burger deze tweede versie van de Grondwet
 uiteraard opnieuw zou hebben afgewezen. De burger heeft echt niet tegen
 de eerste versie gestemd omdat daarin een vlag en een volkslied staan -
 dat was louter de zoveelste leugen van Balkenende. Als de tweede versie
 wordt aangenomen, dan verdwijnt omgekeerd de blauwe duivelsvlag niet en
 dat deuntje van Beethoven zal ook niet minder vaak klinken.

 Onnodig te zeggen dat dit alles de EU er niet populairder op maakt. De
 gang van zaken toont nu juist aan waarom de burger niets van de EU moet
 hebben. De EU is een dictatuur waarin de burger geen enkele rol speelt.

 Samenwerken is prima maar samenbundelen draait altijd en eeuwig uit op
 de grootste ellende. Er hangen in deze wereld aanzienlijk minder dingen
 samen dan mensen lijken te denken. Het is juist goed als er verschillen
 zijn, het is juist goed als niet alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

 Dan krijgen die alternatieven een kans die ons mogelijk ooit weer een
 stapje verder brengen of de boel overeind houden als de zaak weer eens
 instort. Dat zoeken naar nieuwe wegen, Gele leden van D66, is zowaar de
 definitie van 'progressief'; het betreft een middel en niet een doel.
 Samenbundeling is per definitie conservatief: alles moet *hetzelfde* en
 als er iets eenmaal is doorgedrukt dan mag er absoluut niets meer ver-
 anderen; doel en middel vallen samen.

 Marc Fluks, Amsterdam