Chipgate: NS staakt test OV-chipkaart 'door tekort aan deelnemers'

Wed May 28 00:23:57 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Ik reis al tijden met veel gemak en plezier met de OV chipkaart van de RET
>met de Metro in Rotterdam en ben veelal per rit minder kwijt dan de veel
>grover werkende strippenkaart (...) Je moet dat een keer gedaan hebben en
>dan weet je precies wat je moet doen.

 Je hebt ongetwijfeld gelijk. Maar dit betreft het zich eigen maken van
 een nieuwe techiek. Het gaat echter om het falen van de techniek en
 waarom deze technische vernieuwing eigenlijk nodig zou zijn. Een kaartje
 kopen is zo gek nog niet, een strippenkaart vervangen door verschillende
 chip-kaarten voor verschillende regio's of verschillende diensten lijkt
 me zelfs een achteruitgang.

 Ik vind het een slechte zaak dat men kan natrekken waar de reiziger
 zoal geweest is. Zoiets lokt vanzelf staatscontrole uit. Er is ergens een
 misdaad gepleegd en met 1 druk op de knop ziet de recherche wie daar op
 het OV is gestapt (welke nummmerborden bij een stoplicht geflitst zijn;
 welke mobieltjes in de buurt waren). Natuurlijk staan dit soort zaken te
 gebeuren...
 Techniek kan zeer bedreigend zijn. Dit soort techniek moet men eigenlijk
 niet willen. Liever 1 schuldige laten lopen dan iedereen op voorhand als
 verdachte te gaan zien zonder dat er uberhaupt een misdaad gepleegd zij.

 Persoonlijk hoop ik dat die OV-kaart een enorme flop wordt en/of dat men
 de gegevens van de reiziger en van de reis alsnog scheidt. Dat laatste
 moet technisch mogelijk zijn, lijkt me.