Moslims, Christen en Cartoons

Thu May 22 12:44:31 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Dus dat 'aanzetten tot haat' e.d. is gewoon de fantasie van het christelijk
>gezag en onze atheist Marc die kennelijk weten wie er gekwetst worden.

 Volgens mij mag men die koppeling niet maken.

 Het gaat er niet om dat Moslims zich wel eens gekwetst zouden kunnen voelen
 (daar zijn ze dan zelf verantwoordelijk voor: moeten ze zich dan maar niet
 op hun teentjes getrapt voelen), maar om mensen die niets tegen Moslims
 hebben te bewegen daar anders over te gaan denken.
 Daartoe beeldt meneer Nekschot zijn slachtoffers af als domme profiteurs
 die alleen maar aan seks op z'n hondjes zouden denken. Parasieten die zich
 ongebreideld voortplanten - zoals Joden in Nazicartoons/films werden ver-
 geleken met ratten. Die kant zoekt Nekschot doelbewust op en het is zaak
 dat mensen hem daar niet in gaan volgen.

 Dit is heel iets anders dan het relativeren van de Islam. Natuurlijk gaat
 de Islam nergens over (net zoals dat Geel van D66 nergens over gaat), kan
 men vraagtekens zetten bij de levenswandel van meneer Mohammed zal en bij
 overheidssteun aan het bouwen van Moskeeen (die Westermoskee bij mij om de
 hoek is een ernstig geval van politiek-correcte corruptie). Zien we hier
 cartoons over, worden hier grappen over gemaakt ? Neen dus - waarom eigen-
 lijk niet ? Hier moet toch iets leuks mee te doen zijn...

 De grappen die weer wel gemaakt worden gaan over het dehumaniseren van
 *mensen*... en dat is niet hetzelfde als 'de Ezel' van Gerard Reve.
   1. De slachtoffers krijgen dingen aangewreven louter omdat ze tot een
      bepaalde groep behoren. Wel, dat is discriminatie - zo simpel is
      het.
   2. Ze worden gecriminaliseerd teneinde eigenrichting uit te lokken.
      Wel, dat is aanzetten tot haat - en ook dat is simpel.
 Meneer Nekschot dient daarom veroordeeld te worden. Zal ook wel gebeuren,
 lijkt mij.

 Daarenboven hebben 's mans slachtoffers er recht op te weten wie de persoon
 is die oproept hen maatschappelijk te lynchen. Want meneer Nekschot gebruikt
 z'n pseudoniem louter om *anoniem* te blijven. Bij een echte kunstenaar, bij
 iemand die *te goeder trouw* zij en onder een pseudoniem werkt, is diens
 werkelijke naam genoegzaam bekend. Maar wie anoniem te keer gaat, heeft meer
 te verbergen dan alleen z'n naam.

 Marc Fluks, Amsterdam