Moslims, Christen en Cartoons (+ mop)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu May 22 10:00:32 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, een agnost is niet tegen gelovigen, maar ziet ze als een subcultuur
vergelijkbaar met voetbalfans/hooligans. Dat heb ik al eerder uitgelegen...
Atheisten zijn daarentegen wel degelijk anti-religie. Maar kennelijk komt
'op afstand bekijken en relativeren' niet goed over bij mensen die ijverig
bestrijden.

Dat religieuze instituties leeglopen is al langer bekend. Niet alleen bij
de christenen, maar ook hindoes en moslims. Hun instituties kunnen slechts
op de been worden gehouden met oliegeld uit dictaturen. Eigenlijk loopt
alleen nog de eerste generatie mediterrane moslims nog naar de moskee,
jongeren vormen een (zeer) kleine minderheid onder de kerkgangers. En dat
kan ik weten, want op vrijdag kom ik nog wel eens langs een grote moskee
welke voorheen de gereformeerden herbergde en een kleine, gehuisvest in een
voormalige winkelwoning.

Ik lees net in de NRC over een boek-afstudeerscriptie van een Amsterdamse
politicologe: radicalisme is een kwestie van isolement, bij etnische
jongeren een kwestie van ontheemding van achterlijke ouders, vijandige
blanken, en bij blanke extremisten een zaak van uit de hand gelopen
pubersyndroom. Dat lijken mij redelijker verklaringen dan dat gezeur over
religieuze boeken en predikers die inderdaad vaak geweld propageren (wat
multicultis dan weer onder het tapijt vegen).

hv,u
------