‘Huis voor Democratie en Rechtsstaat’

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon May 12 10:56:43 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Yep. Ik werk tegenwoordig weer veel in de VS. Een soort herhaalde
reality check. Wat een verschil....

De Nederlandse democratie is 100% afhankelijk van saaie weinig
corrupte politici en (daardoor) een functionerende rechtsstaat. Verder
is er niets. De burger heeft naast het indrukken van een knop eens in
de vier jaar - waarvan de invloed ook nihil is - niks in te brengen.
En gelukkig  voor die fletse politici wil de brave Hollander dat ook
helemaal niet. En zo leeft iedereen relatief gelukkig zijn eigen
leventje. En als er dan eens een probleem is dan wijzen we met ons
vingertje naar die carriere politici en tweederangs werknemers
(ambtenaren dus). Die moeten maar eens aan de slag en onze echte
problemen oplossen, waarvan we zelf niet eens weten wat die zijn,
omdat een gedegen debat in onze democratie ontbreekt, simpelweg omdat
dat vanwege de structuur schier onmogelijk is.

Het zal nog wel een eeuw zo door gaan denk ik. Of het moet zijn dat de
onvrede over de politici en ambtenaren zo toeneemt dat er ruimte komt
voor minder frisse politici die (corrupt of niet) de macht overnemen
en onze vierjaarlijkse stem gaan afpakken. En dan is de democratie
letterlijk afgeschaft. De rechter en de grondwet beschermt ons immers
totaal niet. Slechts Europa kan ons dan nog redden....of wederom de
Amerikanen...

En dus droeg ik mijn Barack Obama t-shirt tijdens bevrijdingsdag en
hangt zijn campagneposter voor het raam...

Groeten,
Mark Giebels