Peiling 8 mei 2008

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun May 11 12:08:11 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>

> Wat D66 betreft...
> - De aanvallen van Pechtold op PVV/SP/TON ten spijt kunnen niet verhelen
>   dat onze partij enthousiast aan dit alles heeft meegedaan.

Enthousiast? Meer dan dat: met volle overtuiging. Iemand die dermate de
populus zoekt als AP, tweede n het babbelhiërarchie in NL..., die
projecteert alleen maar als hij "piop;ulisme" zegt te bestrijden. En eat
is populisme: een appèl op gevoelens, van makkelijke en eenzijdige
opinies. Wilders, inderdaad. Maar de anti-Wilders evenzo , de
antipopulistische populist die meesurft op dezelfde golf.
> - Dankzij Pechtold trekken de peilingen voor D66 wat aan (alle lof
>   daarvoor, uiteraard), maar de partij slaagt er niet in om zichzelf te
>   democratiseren.
D66 is een door -en door bestuurljke en hiërarchische partij, die
VOORGEEFT democratisch te zijn. Oppositie wordt de mond gsnoerd en
genegeerd. atijleider wrden semi-benoemd. Congressen zijn
applausmachines, vol hagiografieën tav de Leider. Kijk eens op elk
congrs hoe ze daar zitten, vooraan, naast elkaar, elkaar glimachend
applaudiserend en met bloemen bestrooiend, het zoencircuitje. Zo'n
congres is en familiebijeenkomst, een soort EO jongerendag voor D66
promi's. Maar hoe wordt om gegaan met kritische moties? Worden ze
itgevoerd? Hoe wordt omgegaan met interne kritiek? Zijn er podia waarop
die geuit kan worden? De discussieplatforms zijn bewust gsloten, omdat
er teveel kritiek op werd gespuid. We hebben aleen dit lijstje, waarop
af  en toe een inhoudelijke discussie gevoerd wordt, maar waarop geen
enkele bobo zit. Enz.(Ja, Bernard schuift wel eens iets door naar
bobo's, heb ik begrepen).
>  Daardoor dreigen degenen die de afgelopen jaren D66
>   finaal gesloopt hebben bij de volgende verkiezingen achter de brede
>   rug van Pechtold alsnog het parlement in te stromen, terwijl ze
>   bewezen hebben D66-stemmers niets te bieden te hebben en deze dan
>   ook beslist niet op dergelijke types zitten te wachten.
Dat gaat zeker gebeuren. Daar zorgt de SAC wel voor. De
"sociaal-liberalen" maken zich op voor hun plaats op de lijst. Dat
worden de nieuwe kamerleden. Pechtold, en dan een hele stoet oud JD-ers
en "sociaal liberalen" uit de van der Laan/Opschudding-school. De
kaarten worden *nu* geschud en reken maar dat elke kandidaat die er niet
bij thuis hoort, zoals ik, geen schijn van kans gaat maken. Die
verkiezingen intern zijn schone schijn. Ik ga het dan ook niet wéér
proberen, ik weetinmiddels hoe je kalt gestellt wordt. Het kost je zeeén
van tijd voor iets waarvan allang vast staat wat de uitkomst zal zijn.

> D66 moet personeel compleet vernieuwd worden. 't Is onder de huidige
> omstandigheden wel zo wenselijk dat Pechtold blijft. Hij heeft bewezen
> stemmen te kunnen trekken en zo iemand zendt men niet heen. D66 heeft
> echter behoefte aan een kader dat analytisch kan denken. Met modieuze
> alchimie komt de partij nergens - dan verschrompelen de peilingen net
> zo snel als dat ze opbloeiden. Hein heeft wat dat betreft zeker een punt.

Pechtold en zijn hofhouding hebben geen enkel belang bij een kritisch en
democratisch kader. Het is vóór me of tegen me, en dat laatste betekent
oplazeren. Geloof me, zo werkt dat, natuurlijk niet openlijk, maar
achter de schermen en in het geniep. De partijleiders, waaronder ook de
promi's als Mierlo en Terlouw en Brinkhorst bepalen op dit very moment
al hoe de verkiezingen van 2010/11 eruit gaan zien. Wie wel en geen
verkiesbare plaats gaan krijgen. Ze zijn aan het scouten en schiften. Ze
zullen de fractie krijgen die ZIJ willen. En de leden, ach de leden ,
die kiezen al jaren in veel te kleine getale (30%) én zijn grotendeels
slaafs aan het establishment. Nee, intern is D66 een
ouwelullen/truttenpartij die alleen nog maar carrieregeile bestuurders
voortbrengt. Van de radicale democratische vermieuwingsbeweging heeft
D66 al jaren geleden afscheid genomen. Zeteltjes zijn belangrijker.....
> -> De beste manier om de peilingen alsnog te verzieken is te claimen dat
>    ze aantrekken door al die onzin in 'Klaar voor de Klim'.
>    De D66-stemmer zal een dergelijke hoogmoed genadeloos afstraffen.

Vraag het me af. Het werkelijke gevaar is het modieuze. Nu is het even
"hip" om D66 als vorkeur te hebben (Prada), straks s het weer mode om SP
te stemmen (Gucci), en tenslotte stemmen we toch maar op zekerheid
(Mercedes Benz)