Jesses: Dag van de Vrijheid

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue May 6 02:57:03 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 05-05-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  * Volgens mij is 5 mei 'Bevrijdingsdag' en niet 'Dag van de Vrijheid'.
>   5 mei slaat op de capitulatie van de Duitse bezettingstroepen in de
>   Noordelijke provincies van Nederland op 5 mei 1945 en is geen libe-
>   rale pendant van de eerste mei of zoiets.

Ik heb geen enkele reden om het te vieren. Op 2 april 2005 werd hier
met gebruikmaking van alle misselijkmakende nazi-trucs -  door de
lokale overheid,  en met steun van de diverse landelijke media (je zou
denken die weten intussen wel wat ze moeten nalaten) - hier een
jongerencentrum dusdanig negatief in het daglicht gesteld, en later
gesloten, dat ik me afvraag of we hier uberhaupt wel bevrijdt zijn?!!

Vorig jaar nog stond ik buiten voor het gemeentehuis, heel toevallig
(dus informeel) nog met enkele Engelse oudstrijders te praten en hen
danken voor hun heldhaftig optreden van destijds. Vandaag dacht ik,
had ik hen niet op de hoogte moeten brengen dat de door hen zo
bevochten vrijheid inmiddels al weer ver zoek is, en verder verziekt
wordt ?!!

>  * Gisteren was het de herdenking van degenen die tijdens de bezetting
>   *van Nederland* in 1940-1945 door Duitsland zijn omgekomen en *niet*
>   de herdenking van de gesneuvelden onder de Nederlandse bezettings-
>   troepen elders ter wereld tijdens het regime van de Christenliberaal
>   Balkenende.

Als men zelf al geen heldendaden weet te verrichten is het heel handig
om die aan die van anderen (die het overigens wel waren) op te hangen.
Jongens/mannen die verplicht werden (dienstplichtigen dus) om in WWO
II te vechten, vergelijken met vrijwilligers nu gaat derhalve soewieso
mank.

Onze ´fatsoen moet je doen` predikant Balkenende weet weer eens niet
hoe je de echte helden hunner eer moet laten behouden!!

>  De geschiedenis wordt kennelijk momenteel door liberalen herschreven.

Die krijgen er ook alle ruimte voor. Er is nauwelijks kritiek over het
optreden door onze jongens en meiden elders in de wereld, en onder
welke bedenkelijke motieven dat plaats vindt.

Onderzoek dat daarop licht zou kunnen werpen wordt door Balkenende
(Nawal El Saadawi, vroeg zich terecht af waar alleen de echt kleine
dictators als Sadam Hoessein etc, wel vervolgd worden, en niet Bush,
en de zijnen, bijvoorbeeld) nu al jaren geblokkeerd, waardoor
democratische controle ook niet langer plaats kan vinden.

Propaganda (ach, ze zijn zo goed bezig) krijgen we inmiddels wel
voorgeschoteld door embedded journalisten, hetgeen er kennelijke voor
moet zorgen dat geen echt indringend kritische vragen over de redenen
van het verblijf aldaar worden gesteld.

Men wil zo graag de eigen plaat oppoetsen dat ie wel moet gaan glimmen!!

Inmiddels werkt dit land echter wel mee aan wat we eerst een
aanfluiting vonden,  nl. het neerzetten van een ons welgevallig regime
en daarmee samen te werken. Is de democratie niet geweld(ad)ig?!!!
Desnoods handhaven we het met het nodige geweld. Dat we ook doen om
lastige vragen (wat wij daar  uberhaupt doen) te vermijden, en
gebruiken daarom het gelijk plaatsen met de werkelijke helden uit
echte oorlogen. Als je niet goed oplet zie je het verschil echt niet

Zo, nu even een teiltje .... of staat ie bij jou? ;)

Oh ja, en wat me opviel was de bescheidenheid van mijn Britse helden !!!

Kan voor de heldendaden van nu niet onder de VN vallen? Of kan die
sowieso op te weinig heldendaden terugkijken?  (G)Lubbers komt, naar
ik begreep, ook al weer weg met zijn heldhaftigheid.

Pak effe een emmer nu ....
;)
Henk Elegeert