Jesses: Dag van de Vrijheid

Mon May 5 23:09:35 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5-mei-2008, at 17:54, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>   5 mei slaat op de capitulatie van de Duitse bezettingstroepen in de
>   Noordelijke provincies van Nederland op 5 mei 1945 en is geen libe-

Op 4 mei 1945 capituleerde de Duitse admiraal Von Friedeburg de
Duitse troepen in Noordwest-Duitsland, Nederland, Sleeswijk-Holstein
en Denemarken voor de Britse veldmaarschalk Montgomery.
Geheel Nederland was vanaf dat moment vrij – 4 mei 1945 dus.

De volgende dag – dus 5 mei 1945 – ontbood de Canadese generaal
Foulkes de Duitse generaal Blaskowitz, opperbevelhebber van Festung
Holland, naar hotel De Wereld omdat hij de uitwerking in Nederland
van de capitulatie van Von Friedeburg wilde bespreken. Prins Bernhard
was bij deze bespreking aanwezig. Blaskowitz werd een
standaardcapitulatieformulier voorgelegd. Overbodig, want er was al
gecapituleerd.
Getekend is er die dag niets, want Blaskowitz vroeg 24 uur bedenktijd
en die kreeg hij ook.

De dag daarop – dus 6 mei 1945 – heeft Blaskowitz het formulier
ondertekend. Evenwel niet in hotel De Wereld te Wageningen, maar in
een kapotgeschoten boerderij een eindje buiten Wageningen. Prins
Bernhard was hierbij niet aanwezig.

De achtergrond van deze geschiedenis is de ambitie van generaal
Foulkes. Hij wilde lid worden van de Canadese generale staf, en een
capitulatie stond goed op zijn CV. Waarschijnlijk liet hij daarom de
besprekingen op 5 mei doorgaan voor een capitulatie.

Prins Bernhard heeft zelf reeds in 1948 erkend dat van een
capitulatie in Wageningen helemaal geen sprake is geweest.
Het is mij dan ook een raadsel waarom ons deze aperte flauwekul elk
jaar weer wordt opgedist.

Erik vdMb